Jobsøgende får ikke svar

Virksomhederne bærer selv et ansvar for, at de mangler arbejdskraft, fordi de ikke svarer på de jobansøgninger, de modtager, viser en undersøgelse.

De danske virksomheder mangler arbejdskraft, men de kunne selv løse en del af problemet ved at blive bedre til at svare på jobansøgninger.

Således oplever 80 procent af de jobsøgende, at de ikke får svar fra virksomhederne, når de søger et job, og af dem dropper 85 procent at søge ved samme virksomhed igen. Det viser en undersøgelse fra rekrutteringsfirmaet Stepstone, skriver dr.dk.

Tallene i undersøgelsen er stort set de samme som i 2005 og 2006. Altså er virksomhederne samlet set ikke blevet bedre til at håndtere jobansøgningerne.

- Jeg synes, det er en tankevækkende tendens, at virksomhederne ikke formår at behandle alle ansøgere professionelt - både dem de vil have, og dem de ikke vil have. Virksomhederne skriger på arbejdskraft, men hvis man ikke formår at behandle folk professionelt, så afskærer man sig fra arbejdskraft i et arbejdsmarked, der i forvejen er meget trængt, siger Kristian Andersen, seniorkonsulent i Reputation Institute.

Kristian Andersen forklarer, at det skader virksomhedens image, når de ikke behandler de jobsøgende med respekt.

- Det giver medarbejderen en oplevelse af, at virksomheden er lukket og kan fremstå uprofessionel i forhold til de medarbejdere, der gerne vil arbejde i virksomheden. Når en potentiel medarbejder har haft en dårlig oplevelse, så går de hjem og fortæller om det til deres netværk, familie og venner. Så det er ikke bare den enkelte medarbejderes oplevelse, det er også, hvad de fortæller til deres omgangskreds, siger han.

Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri, understreger, at virksomhederne bør få styr på deres ansøgere.

- Hvis man har haft en annonce i avisen, så bør man i det mindste sende et brev ud med tak for ansøgningen. Og når man så er klar over, om den pågældende skal til samtale, eller om den pågældende skal have et afslag, så skal man sørge for at få sendt et brev ud om det, siger hun.

Ubesvarede ansøgninger medfører ikke kun en manglende lyst til at søge job ved samme virksomhed en gang. Langt de fleste ansøgere mister også lysten til at købe de pågældende virksomheders produkter.

Kilde: dr.dk