Jesus tager med Ung Rejs til Lloret de Mar

Bureauet bag mange unge danskeres drukrejser sydpå har inkluderet Jesus Kristus i dets ledelsesstrategi.

Foto: Bardur Eklund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad laver Jesus i Lloret de Mar?

Han er såmænd med som inspiration for Ung Rejs' destinationschefer for, hvordan man bedst leder sine medarbejdere gennem mængden af fulde unge mennesker.

Biblen er nemlig én stor bog om god ledelse, mener direktøren i Ung Rejs, John N. Tobiesen, der kalder Jesus for "en stærk værdibaseret leder.  Tobiesens selskab var senest i januar under hård kritik for at opfordre unge mennesker til druk.

Ledelse ifølge Jesus

Faktisk har Ung Rejs de sidste to år uddannet deres destinationschefer i "Ledelse ifølge Jesus". Ideen opstod, da en medarbejder lidt tilfældigt nævnte Jesus som mulig rollemodel, da der skulle udtænkes en bedre uddannelse for destinationscheferne.

Man kan måske undre sig over kontrasten mellem Ung Rejs' ture til festabernes paradis og Jesus og kristendommens dyder. Men John N. Tobiesen vil ikke vil blande det religiøse ind i ledelsesstrategien.

- Det handler ikke om religiøsitet, men om virksomhedsledelse, og der var Jesus det mest universelle eksempel, fordi hele vores samfund er bygget op over kristendommen.

Ung Rejs er stadig for de festglade

Han tilføjer at Jesus-strategien ikke er et forsøg på at ændre Ung Rejs' image som drukrejser for unge.

- Vi er ansvarlige for at skabe trygge rammer for de unge mennesker, men vi vil ikke stå med løftede pegefingrer om, hvordan de skal opføre sig, når de er på ferie, siger John N. Tobiesen.

De unge kommer da heller ikke til at høre noget til Jesus på ferien. Det er kun blandt personalet, at Jesus bliver nævnt.

- Der bliver ikke nogen Bibelundervisning på vores rejser, det handler udelukkende om skabe et godt arbejdsmiljø for vores ansatte.

Jesus skaber gode resultater

Og netop resultaterne er til at tage og føle på, fortæller John N. Tobiesen. Han har siden han indførte den nye uddannelse for destinationscheferne oplevet den største tilfredshed blandt medarbejderne.

- Det ville være useriøst at sige, at det kun handler om den nye strategi, for der er mange ting, der ændre sig i Ung Rejs hele tiden, men det har bestemt hjulpet på det, siger han.