»Jeg vil ikke vælge uddannelse efter jobmuligheder«

Det er interessen, der lokker eleverne i retning af uddannelse og ikke mulighederne for job efterfølgende. I hvert fald hvis man spørger 9. klasse på Lindebjergskolen i Roskilde.

Benjamin Andersen (15), Annabell Nørdam (15), Kristoffer Brejndal (15) og Thea Hermann (16) går i 9. klasse på Lindebjergskolen. Ifølge dem er det interessen for et fag og ikke de efterfølgende jobmuligheder, som lokker unge i retning af en uddannelse. Fold sammen
Læs mere

Interesse over fornuft er netop drivkraften bag valget af studieretning, når elever i 9. og 10. klasse nu skal vælge de fag, de vil læse, hvis de skal begynde i gymnasiet efter sommerferien. I hvert fald hvis man spørger eleverne i 9. klasse på Lindebjergskolen i Roskilde. Her svarer alle eleverne, at de vælger studieretning på gymnasiet og senere hen uddannelse efter, hvad der interesserer dem og inkluderer ikke jobmuligheder i overvejelserne.

»Nej. Jeg vælger min uddannelse efter interesse. Jeg tager ikke højde for, om jeg kan få arbejde bagefter,« lyder det fra Kristoffer Brejndal, 15 år fra Lindebjergskolen. Han vil være læge, men det skyldes hans mange ture på hospitalet som dreng og ikke diverse jobstatistikker. Han har valgt en naturvidenskabelig studieretning på gymnasiet, men det er ikke udelukkende med henblik på, at det er fag, han skal bruge for at komme ind på medicinstudiet.

»Det er de fag, jeg interesserer mig for, og så er det jo heldigt, at det også er de fag, jeg skal bruge til lægesstudiet,« siger han.

Ved siden af ham sidder Thea Hermann, 16 år, der helst vil være skuespiller, men som også overvejer at blive konditor.

»Jeg bør nok have noget andet end skuespiller i baghånden, for det er svært at komme ind på uddannelsen. Jeg kan godt lide at arbejde med mine hænder, og jeg synes, det kunne være spændende at lave kager,« siger hun. Heller ikke for hende spiller det ind, om hun kan få job efterfølgende.

Flere af eleverne i klassen vælger det almene gymnasium (STX) og ikke handelsskole (HHX) eller teknisk gymnasium (HTX), hvis de ikke ved, hvad de vil være.

For Annabell Nørdam, 15 år, gælder det, at hun synes engelsk og samfundsfag er spændende, og derfor har hun valgt linjen med netop de fag på det almene gymnasium. Hvad hun skal bruge fagene til senere hen, er stadig uvist for hende.

»Jeg synes bare, de fag er spændende.«

Når eleverne i 9. klasse på Lindebjergskolen bliver spurgt til, hvilke uddannelser de tror, samfundet efterspørger, svarer de, at der mangler erhvervsuddannede. Det har deres studievejleder fortalt, men det har ikke ændret elevernes egne ønsker, der primært går i retning af gymnasiet.