»Jeg kommer til at tage bilen mere«

Dyssegård Station kan ifølge Trafikstyrelsen sagtens lukkes. En dårlig idé, lød svaret fra stationens daglige brugere, da Berlingske tog turen med Hareskovbanen. Hvis stationen lukker, vil flere i stedet vælge bilen.

Bente Jensen på 57 år prioriterer at tage toget, ofte fra Dyssegård Station, frem for bilen. Men det er ikke sikkert, det holder ved, fortæller hun. Fold sammen
Læs mere

Det er en broget flok af mennesker, der fredag morgen bevæger sig op ad den brede trappe på Dyssegård Station. På skift skubber de glasdørene til perronen op og træder ud på den lange løber af asfalt og de firkantede fliser, der ligger mellem de to togspor.

En flok teenagepiger fjoller sig hen til rejsekortstanderen, en ældre mand får styr på cyklen efter turen op ad trappen, og en kvinde kæmper med at få kontrol over avisen, der konstant bliver snuppet af vinden. Alle venter de på at stige ombord på linje A, der skal føre dem ind til København. Men det er ikke sikkert, at samme scene finder sted i fremtiden. Dyssegård Station er nemlig en af de stationer, som Trafikstyrelsen i en ny rapport anbefaler bliver lukket.

Bilen bliver løsningen

Perronen når lige at blive fyldt pænt op, før det første tog støvsuger den fri for mennesker og lader stilheden lægge sig over stationen igen – lige indtil næste hold af morgenpassagerer gør sin entré.

En klapvogn med to børn i blå flyverdragter placeret i og ved siden af triller af sted. William Wennerberg er føreren. Han er 35 år og bor med sin familie ved siden af Dyssegårds hvide kirke, som man kan se skyde op mellem hustagene fra stationen.

Fredag morgen har han selskab af sine to drenge, der skal afleveres, inden toget fører ham videre på arbejde.

»Det vil blive en mere besværlig hverdag. Det vil være sværere at komme på arbejde og få afleveret børnene. Jeg ville måske overveje at få bil nummer to,« siger han.

For ham er det ikke en mulighed at benytte sig af en af nabostationerne. Det vil tage for lang tid, så han ser mere bilen som løsningen. Den melding går igen blandt de andre rejsende, som Berlingske taler med. Ligesom alle er enige om, at det er en dårlig idé, som Trafikstyrelsen præsenterer.

Bente Jensen på 57 år er en hyppig bruger af Dyssegård Station. Hun prioriterer at tage toget frem for bilen, men det er ikke sikkert, at det holder ved, fortæller hun. Der er en lille kilometer til nabostationen. Kan du ikke benytte dig af den, når du skal med S-toget?»Det er ikke nemt at komme derned, og så bliver det også dyrere, fordi Vangede ligger i en anden zone. Jeg kunne jo godt cykle, men det ville ende med, at jeg tager bilen i stedet,« lyder svaret.

Uforstående borgmester

Dyssegård Station ligger som en smørklat mellem Emdrup og Vangede Station og er en del af Hareskovbanen, der snor sig gennem det nordsjællandske landskab. Den åbnede i 1932 og fører i hverdagen cirka 1.260 passagerer mod Farum eller København.

Borgmester i Gentofte Kommune Hans Toft (K) stiller ligesom borgerne spørgsmålstegn ved, at lige Dyssegård Station nævnes som en mulig kandidat til en lukning.

Han kalder det »fuldkommen uforståeligt«, når man vil fremme den kollektive trafik, at man så lukker stationer.

»Man gør det nemmere for folk i Farum at komme til København end for de 10.000 mennesker, der bor i Dyssegård-området,« siger han.

Som morgenholdet af passagerer begynder at stilne af, bliver de hurtige fødder på trappen færre. Der begynder langsomt at tegne sig et billede af, hvordan stationen ville tage sig ud, hvis den lukkede, og S-togene blot susede forbi.

»Det ville jeg være ked af,« siger Bente Jensen, inden hun forsvinder ind bag de to røde døre.