»Jeg har lært, at jeg bare skal ignorere det«

Det nye projekt »WiFive« sætter ind for at styrke den digitale adfærd blandt danske skoleelever i en tidlig alder. Kom med til digital undervisning på Ørestad Skole, hvor der er elever, der har oplevet at blive mobbet på de sociale medier.

4.kviums elever på Ørestad Skole er ved at tage digitalt kørekort. Noah har lært, at han bare skal ignorere, når han oplever stride kommentarer på sin Instagram-profil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Der er undervisning i sociale medier i 4. klasse på Ørestad Skole. 4. Kvium er en af de ti flagskibsklasser, hvor projektet »WiFive«, der skal styrke den gode digitale adfærd blandt danske skoleelever, bliver sat i søen tirsdag.

Snakken cirkler om Facebook og Snapchat, da der opstår tvivl om, hvor gammel man egentlig skal være, før man må have en bruger på Facebook. Er det 12? Det er den typiske aldersgrænse på de sociale medier, mener klassens lærer Frans.Man skal da kun være fire år, bryder en elev ind. Nej, nej, man skal være 13, mener en anden.

Børnene begynder at snakke højere og højere i munden på hinanden.

»Vi kan da bare søge på det,« foreslår Frans pragmatisk og dæmper lydniveauet.

Et par fingerstrøg senere har en af drengene, Simon, fundet svaret på sin iPad: Aldersgrænsen på Facebook er fire år, siger han.

»Har du Facebook?« spørger en klassekammerat med et anstrøg af beundring i stemmen.

Simon giver et selvsikkert nik, mens han trækker emballagen af sin yoghurt.

Børnene er hjemme på de sociale medier. Simon og Marie fortæller, at de er blevet gift og har holdt bryllup for klassen i den virtuelle spilverden MSP (MovieStarPlanet). Af de 14 elever, der er tilstede i klassen har 13 en bruger på MSP, 9 på Instagram, 6 på Facebook og 6 på Snapchat.

»De er rigtig meget på. Det analoge og det digitale liv flyder sammen for dem,« siger Frans.

Frans spørger eleverne om nogle af dem, har oplevet at blive mobbet på de sociale medier.

Noah sidder ved drengebordet i hjørnet med kasketten vendt baglæns på hovedet. Han smiler og har et glimt i øjet, men nu, da han rækker hånden op, skifter han mine og bliver alvorlig.

»Jeg har oplevet, at nogle fra klassen blev ved med at kommentere på de billeder af mig selv, jeg lagde på Instagram,« siger Noah.

Andre byder også ind. Nogle elever fortæller, at en af deres kammerater er blevet mobbet så voldsomt, at vedkommende endte med at skifte skole.

Noah fortæller, at hans klassekammerater skrev kommentarer som »du er grim«, »du ligner en ko« og »du er rigtig tynd.

»Jeg var ikke særlig glad for at gå i skole efter det. Jeg er før blevet drillet med, at jeg er tynd,« siger han.

Noah fortæller, at han er kommet over det nu. Han har lært, hvordan han skal håndtere det.

»Jeg har snakket med mine forældre om, hvad jeg skal gøre. Jeg blev også mobbet lidt på min gamle skole, og jeg har lært, at jeg bare skal ignorere det og slette kommentaren. Så plejer det at stoppe efter et par uger,« siger Noah.

Når børnene føler sig mobbet på de sociale medier, kan de ikke bare slette deres bruger og holde sig væk.

»Hvis jeg blev mobbet på nettet ville jeg bare holde mig fra det. Det kan de ikke på samme måde, når livet på nettet og livet i klasseværelset flyder så meget sammen,” siger han.

Noah vil gerne have, at skolen lærer eleverne nogle ting om, hvordan man begår sig på de sociale medier, og han »glæder sig rigtig meget til forløbet starter«.