»Jeg har haft åbne øjne hele natten«

Mandag startede 0. klasser over hele landet i skole. De er børn af den nye skolereform.

Første skoledag med den nye skolereform. 0. klasse på Skolen ved Søerne på Frederiksberg er klar.
Læs mere
Fold sammen

»Kom skat, far skal også være med på billedet,« siger en mor og kalder sin datter til sig.

Den lille familie poserer foran flagene ved indgangen, og det er svært at se, om det er barn eller forælder, der er mest stolt. Bag dem stimler en hel lille kø. Alle vil have det obligatoriske flagbillede.

Scenariet er det samme hvert år.

Glade børn tropper op med forældre - og måske endda bedsteforældre - der bydes velkommen i salen og én efter én bliver forventningsfulde børn med alt for store tasker råbt op. De skal møde deres nye kammerater og stifte bekendtskab med det danske skolesystem for første gang. 

I år er mødet imidlertid anderledes fra tidligere år, for med årets skolestart løbes den nye folkeskolereform i gang. Børnene ved ikke, at de møder ind til et skoleforløb, der er anderledes end deres forgængeres, men det er både lærere og forældre anderledes bevidst om.

»Jeg er meget spændt på, hvordan det bliver med den nye skolereform. Jeg synes, det er lang tid, at mine børns aktiviteter er skemalagt, og i det hele taget nogle lange dage, mine børn møder ind til,« siger Mads Trier-Blom, hvis yngste søn starter i 0. klasse på Skolen ved Søerne på Frederiksberg.

Ny skoledag

»Jeg har haft åbne øjne hele natten,« svarer en dreng på lærerens spørgsmål om, hvorvidt børnene har sommerfugle i maven. En anden dreng har opdaget saksen i sit splinternye penalhus, og med sikker hånd klipper han en tot pandehår af, før en voksen stopper hans foretagende.

Hårtotten er næsten symbolsk. Et indvielsesritual. Reformen og dens børn er i gang.

Hvis man ser bort fra, at forældre i dag fotograferer med iPads og knipser selfies med deres skoleparate barn, er der ikke meget, der har ændret sig. Der står stadig »velkommen« på tavlen, der er flag, blomster og bordkort på bordet, og penalhusets indhold er endnu ubrugt.

Børnenes skema er imidlertid et andet end tidligere års 0.klassers.

Tre timer mere om ugen

Den nye skolereform kræver i 0. klasse skemalagt bevægelse, understøttende undervisning og et tilbud om lektiehjælp efter endt skoledag. Elevernes skoledag bliver også længere. Akkurat tre timer længere per uge, og den del af reformen er børnehaveklasseleder Karina Christiansen mest bekymret for.

»Min største bekymring er, om små elever kan holde til så lange dage. Vi har altid haft leg og bevægelse som en del af undervisningen, og sidste år prøvede vi at give en 0.klasse en sjette lektion for første gang. Den varede til 13.30 og var virkelig hård for de små. De var meget, meget trætte allerede en time inden, de fik fri og kunne gå i SFO,« siger Karina Christiansen.

I dag slutter skoledagen to timer efter, at børnene er mødt. De har tegnet dem selv, fået en skuffe tildelt, mødt nye kammerater og allerede lært at række hånden i vejret, hvis de vil sige noget. En dreng gaber, og gensynet med far og mor, der har drukket kaffe, virker tiltrængt.

Det er først i morgen, skoledagen for alvor starter.

Mads Trier-Blom, 39 år – og far til Rune i 0. klasse og Liv i 2. klasse

»Jeg er spændt på, hvordan det bliver med den nye skolereform. Jeg mener, det er lang tid, børnene har skemalagte aktiviteter, og det er tankevækkende, at det er aktiviteter med en lærer og ikke mig. Min søn i 0. klasse skal gå i skole 30 timer om ugen. Jeg arbejder selv på deltid, og hans dag bliver nærmest længere end min. Jeg tror, jeg får dygtigere børn med den nye skolereform, men jeg kan godt være i tvivl, om jeg også får mere velfungerende børn. Jeg synes, der er andre ting end fag og undervisning, der er vigtige at lære, så jeg håber, skolen kan fortsætte med at lære dem værdier.«

Rikke Nonboe, 41 år – og mor til Nelia i 0. klasse og Alma i 8. klasse

»Jeg tænker, at det er nye tider og krav, der bliver stillet fra alle sider, uanset hvor man er. Jeg synes, det er en lang skoledag, hvor der bliver mindre tid til leg, men jeg er ikke negativt stemt. Mennesket er sindssygt bange for forandring, men det øjeblik, man er i den og har været det et stykke tid, tilpasser man sig. Som forælder er det svært at sige, hvordan mine børn vil reagere på de her forandringer. Børn er bare i det, så vi voksne skal passe på, at vi ikke får pisket en stemning op. Nelia kender som ny elev ikke til andet end den skoledag, der bliver præsenteret for hende.«

Steffen Breum, 34 år – og far til Alma i 0. klasse og 4-årige Vigga

»Jeg er ikke så bange for de lange skoledage, fordi jeg tror, at kvaliteten af dagen bliver bedre med den nye reform. Alma har været vant til at gå i institution 30 timer om ugen, så såfremt at rammerne stadig er legende og tilpas frie, kan en længere skoledag være en kvalitet. Jeg tror, man kan være heldig at få et barn, der stimuleres af reformen, men jeg tror også, der er en fare for, at nogle børn bliver tabt. Man kan godt føle, at ens barn er en prøveklud, men jeg kan heller ikke se, at de kan være andet. Hvis man ønsker nye tiltag og forbedringer, så er man nødt til at gå ind i testfaser og prøveforløb.«