Jagten på den forsvundne flaske

Returprocenten på engangsflasker og dåser til drikkevarer har i mange år ligget lige under 90 procent. Nye pantstationer skal forsøge at hæve procenten. Her kan man aflevere en hel pose ad gangen til robotudgaven af en flaskedreng.

Stadig flere drikkevarer sælges i dåser eller i engangsflasker af plast eller glas. Materialet kan genanvendes, men der er meget lavere returprocent på engangsemballage end på bryggeriernes genpåfyldelige glas- og plastflasker. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Hånden på hjertet: Når man er på farten og lige skal slukke tørsten, er det ikke altid, den tomme dåse eller halvlitersflaske bagefter bliver taget med hjem og senere afleveret i flaskeautomaten, vel? Måske står der i bryggers eller på bagtrappe en pose med de tomme specialølflasker fra påskefrokosten; og når de begynder at lugte af sojakagefabrik, ryger de direkte i skraldespanden, ikke? Der er også vandflasken, der undtagelsesvis blev brugt til en malingrest. Coladåsen, som hunden tyggede i stykker, fordi den lugtede behageligt af sojakagefabrik ... Og så videre.For hver 100 pantbelagte engangsemballage til drikkevarer, som sælges i Danmark, dukker de 11 aldrig op igen i retursystemet. I 2009 steg returprocenten et enkelt point til 89 procent, da kildevandsflaskerne kom med, men den har ikke rykket sig en tomme siden da. Det er svært at få os til at aflevere de sidste 11 procent, og i år er det gjort officielt med en ny pantbekendtgørelse: Det lovpligtige mål om en returprocent på 95 er opgivet.

»Vi skal stadig hæve returprocenten. Det er det, vi er sat i verden til: At sørge for at så mange dåser og flasker som muligt bliver afleveret til genanvendelse. Danskerne er generelt gode til at aflevere pantflasker, men vi er oppe mod stærke indgroede brugervaner, som vi nu prøver at rokke ved,« siger Inge Fisker, underdirektør i Dansk Retursystem, der har monopol på indsamling af den pantbelagte engangsemballage til drikkevarer.

Fuldautomatisk »flaskedreng«

Efter succes med to forsøgsopstillinger i Høje Taastrup og Horsens har Dansk Retursystem besluttet at finde yderligere ti steder at oprette »pantstationer«. hvor man kan aflevere flasker og dåser i posevis i stedet for enkeltvis. Pantstationerne er som fuldautomatiske udgaver af flaskedrengene fra de gode gamle dage: Man langer en pose i lugen og får sin pant, når flaskerne er talt op. Tilsat en portion mikrochips og dankortteknologi og lidt længere ventetid på optællingen.

»Pantstationerne er til dem, som synes, det er tidskrævende og besværligt at aflevere flasker. Det tager kun 20 sekunder at aflevere 100 flasker, og det håber vi da får endnu flere til at aflevere,« siger Inge Fisker.

Der er af gode grunde ikke et samlet overblik over, hvor de ikke-returnerede pantflasker bliver af, når de ryger ud af systemet. Dansk Retursystem konstaterer dog, at der er meget højere returprocent på toliters-sodavandsflasker end på de halvliters, som man typisk drikker af, når man er ude af hjemmet. En del af de manglende dåser og flasker ender givetvis ude i naturen, hvor Dansk Naturfredningsforening hvert år holder affaldsindsamlingsdag.

»Vi finder tusindvis af dåser og flasker. Det er helt overvejende de grænsehandlede dåser uden pant, og det er en god indikation for, at pantsystemet virker. Returprocenten skal bare længere op af hensyn til miljøet. En passende højere pant kunne motivere flere, men panten må heller ikke blive så høj, at det skader den folkelige opbakning,« siger Christian Poll, miljøpolitisk medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening, som også gerne så returpant på f.eks. batterier, elsparepærer, småelektronik og indkøbsposer for at give mere genbrug.

Til efteråret besluttes det, hvor i landet de ti nye pantstationer skal stå. De kan meget vel blive placeret lige ude på parkeringspladsen foran butikker med egen pantautomat, fordi de skal stå dér, hvor folk færdes. Butiksejerne vil formentlig græde tørre tårer over at få »konkurrence« fra pantstationerne. Flaskeautomaterne spreder ikke større glæde hos købmanden, end de gør hos kunderne. Og de fleste af os har nok stået og svovlet foran en flaskeautomat, der igen er stoppet, fordi man kommer til at fodre den for hurtigt, hvilket er så utroligt fristende, når man skal aflevere en stor sæk flasker enkeltvis.

»Vi bruger meget plads og rigtig meget tid på flasker, og det ville jeg da gerne slippe for. Mine kernekunder må meget gerne aflevere flasker hos mig. Men jeg ville da ikke være ked af at slippe for de professionelle flaskesamlere, som afleverer store mængder flasker, og som ikke bagefter bruger pantpengene i min butik. Dem har vi mange af herude,« siger købmand Christian Kragbøll fra SuperBest i Vermlandsgade på Amager.