Jagt på menneskesmuglere i Rødbyhavn

Hver dag stopper tysk politi flygtninge, der vil til Danmark med færgen fra Puttgarden. Og i Danmark tjekker politiet bilerne for menneskesmuglere og de rekordmange flygtninge, der finder vej til Danmark.

Stort set hver dag er politiet forbi Rødbyhavn for at kontrollere, om der i bilerne fra færgen fra tyske Puttgarden er flygtninge og ikke mindst asylansøgere. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Umiddelbart har færgehavnen i Rødbyhavn på Lolland ikke meget til fælles med en park i nærheden af hovedbanegården i norditalienske Milano og en Aral-tankstation lige før havnen i Puttgarden på den nordtyske ø Femern.

Men det har de. De tre steder indgår sammen med andre steder som bl.a. hovedbanegården i Kolding og i tyske Hamburg i fortællingen om de mange forskellige ruter, som menneskesmuglere og flygtninge benytter, når de forsøger at finde vej til Danmark og Sverige fra lande som Syrien og Eritrea.

Og det er netop dem, flygtningene og ikke mindst menneskersmuglerne, som betjente fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis udlændingekontrol stort set dagligt er på udkig efter i færgehavnen i Rødbyhavn, hvor Scandlines’ bilfærge fra Puttgarden lægger til kaj hver halve time og hver anden time også har togpassagerer med.

Berlingske er, sådan en vindblæst oktoberdag, med betjente i Rødbyhavn for at foretage det, politiet kalder kriminalitetsforebyggende kontrol. Hver gang, færgen kommer i havn, forlader betjentene deres kontor for at vinke biler ind til siden. De kigger efter biler med mange passagerer, de kigger efter sovende passagerer, de kigger efter kassevogne. Altså biler, der på den ene eller anden måde virker påfaldende, som lederen af udlændingekontrollen, Jan Schmidt, forklarer det.

»Man sidder normalt ikke og sover, lige når man er kørt af færgen,« siger han. Betjentene i udlændingekontrollen oplever i deres arbejde det billede, som statistikken tegner af en stigende flygtningestrøm til Danmark. I årets første otte måneder kom der ifølge Udlændingestyrelsen 7.900 asylansøgere til landet.

»Vi kan godt mærke en stigning. Der er mange fra Syrien, men også fra Eritrea,« forklarer Jan Schmidt.

Trykket er så stort, at tysk politi for nylig kunne meddele, at de i løbet af ti dage havde stoppet 100 rejsende uden gyldige papirer, der med tog eller bus havde kurs mod nord via færgen fra Puttgarden til Rødby. Og forleden blev et tog fra færgen stoppet i Nykøbing med 29 flygtninge fra Eritrea, Syrien og Sudan.

Flygtninge med toget hver dag

Ifølge talsmanden for det tyske forbundspoliti i Kiel, Gerhard Stelke, stopper betjente hele tiden flygtninge, der forsøger at komme med tog til Danmark via den såkaldte fugleflugtslinje fra Puttgarden til Rødby.

»Hver dag er der flygtninge på toget, men det er ikke på hvert tog,« siger han.

Han bekræfter, at de fleste flygtninge er fra Syrien og Eritrea, og at 80-90 procent af dem ikke har papirer på sig. Når de er blevet stoppet på toget, bliver flygtningene af politiet overleveret til flygtningemyndighederne i Neumünster.

Betjentene i Rødbyhavn leder dog ikke efter flygtninge denne dag. De leder efter menneskesmuglere, og de plejer at være med som bl.a. chauffører, hvis flygtningene kommer til Danmark i bil. Ifølge Jan Schmidt har udlændingekontrollen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi de seneste tre måneder anholdt 15 smuglere, der til sammen har smuglet 59 flygtninge.

Får betjentene fat i smuglerne, bliver de anholdt, fængslet og kommer for retten. Får politiet fat i flygtninge, får de taget fingeraftryk, bliver registreret og forhørt. Bl.a. i et forsøg på at skaffe beviser mod smuglerne.

»Når flygtningene kommer ind på stationen, falder til ro og oplever, at vi har forståelse for deres situation, fortæller de som regel den rigtige historie,« siger Jan Schmidt.

Kontakten etableres i Milano

Typisk er de af smuglerne blevet udstyret med en dækhistorie. En af de ofte brugte går på, at de blot har hængt ud på den sidste Aral-tankstation i Tyskland inden Puttgarden, og at de her er faldet i snak med fremmede, som har tilbudt at tage dem med det sidste stykke til Danmark.

Flere asylansøgere er forsigtige med omgående at søge asyl her i Danmark. De vil gerne videre til Sverige. Men når det går op for dem, at de ellers vil blive sendt retur til Tyskland som grænseoverløbere med de forkerte papirer, vælger de ifølge Jan Schmidt at søge asyl. Efter de er blevet registreret, bliver de udstyret med en togbillet og en kørselsvejledning til Sandholmlejren.

Kontakten mellem flygtningene og de smuglere, der skal transportere dem til Danmark, bliver angiveligt knyttet i en park nær Milanos hovedbanegård. Det sker, efter at flygtningene er kommet til Italien via Tyrkiet eller over Middelhavet fra en libysk havneby.

»Syrere benytter også ruten over Middelhavet,« siger Jan Schmidt, der også kan notere sig, at der blandt asylansøgerne »i øjeblikket er mange flygtningefamilier i tre generationer«.

Smuglere med mellemøstlige rødder

Ifølge Berlingskes oplysninger har flere af smuglerne mellemøstlige rødder og er bosiddende i bl.a. Holland og Paris. Angiveligt tager de omkring 700 euro for at skaffe en enkelt person fra Milano til Danmark. En hel familie står i omkring 3.500 euro.

Det er ikke kun på Sydsjælland og Lolland-Falster, politiet er på jagt efter menneskesmuglere. Således er der i september i år på landsplan registreret 46 sigtelser mod smuglere. I september sidste år var der halvt så mange, 23 sigtelser.

Og politiet kan se frem til endnu mere arbejde i kampen mod alt fra menneskesmuglere til kriminelle udlændinge, der finder vej til Danmark. Det lod statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) forstå i sin åbningstale i Folketinget tirsdag.

»Vi vil give politiet mulighed for at udføre en ny og skærpet udlændingekontrol i grænseområder og lufthavne,« sagde hun.

Hendes partifælle, justitsminister Karen Hækkerup, fulgte op med en udmelding om, at »vi ikke vil finde os i, at personer kommer til Danmark for at begå kriminalitet«.

»Vi ønsker at sende et stærkt signal om, at sådanne personer ikke er velkomne. Derfor giver vi politiet helt nye og effektive redskaber som eksempelvis automatiske nummerpladescannere, der bliver sat op ved grænserne. På den måde kan politiet sætte ind over for menneskesmuglere og blive alarmeret, når mistænkelige biler kører ind i Danmark,« oplyste hun i en pressemeddelelse.