Isglatte veje giver trafikuheld landet over

På motorveje og andre store veje blev der på nogle timer smidt 700 ton vejsalt efter varsel om isslag. I trafikken røg biler på spejlglatte veje ud i grøften.

Iskold morgen har gjort vejene glatte med sort is Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

En spærret motorvej og adskillige biler i grøften. Det var nogle af konsekvenserne lørdag, da glatte veje gjorde det farligt for trafikanter at køre fra A til B.

DMI havde varslet let isslag i det sydlige Jylland, på Fyn og Sjælland. Og allerede lørdag morgen gik det galt nord for Rødekro.

Den sønderjyske motorvej var helt eller delvist lukket, efter at to lastbiler kom i skred. De store køretøjer endte på tværs af vejen og blokerede for trafikken. Årsagen var, at det var spejlglat på strækningen.

De isglatte veje gav også travlhed i flere grøfter, hvor biler skred ud en række steder i landet. Flere politikredse meldte om mange glatføreuheld, dog ingen alvorlige uheld.

Vejdirektoratets saltspredere gik allerede fredag aften i gang med at salte statens veje.

I alt blev der smidt 700 ton salt. Motorveje og gennemgående veje i Jylland blev saltet en enkelt gang, mens de på Fyn og Sjælland fik besøg af saltvognene to gange.

Trods glatte veje var der dog ikke tale om et reelt isslag, lød det fra Freddy Knudsen, der koordinerer den strategiske vintertjeneste i Vejdirektoratet.

- Det er begrænset, hvad der har været af isslag. Det er på kanten og tangerer isslag, men det er mere nedbøren, der har gjort, at vi har været nødt til at salte, sagde han lørdag, da temperaturen de fleste steder havde sneget sig over frysepunktet.

Trods de farlige forhold gled trafikken fint. På veje landet over kunne Vejdirektoratet lørdag morgen melde om knap så høj hastighed som normalt.

Generelt kan man ifølge Freddy Knudsen aldrig undgå, at det bliver glat, når der er isslag eller minusgrader og nedbør. Det bedste svar på glatte veje er derfor salt. Også selv om det ikke altid har effekt med det samme.

- Salt virker altid. Teoretisk virker salt ned til -21 grader. Des koldere det bliver, des mere salt skal der bruges. For eksempel skal vi bruge fem gange mere salt ved -10 grader, som vi skal bruge ved -2 for at få samme effekt, fortæller Freddy Knudsen.

Vejdirektoratet står for at salte 3800 kilometer vej.

/ritzau/