Iransk stats-TV på Nørrebro

International nyhedskanal med hovedkontor i Teheran opretter afdeling i Danmark. GRAFIK: PRESS TV

Press TVs danske redaktion holder til i Københavns Nordvest-kvarter Fold sammen
Læs mere
Foto: Benita Marcussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den iranske regering har startet redaktion for en ny, verdensomspændende satellit-station Press TV på Nørrebro i København. Stationen er en 24 timers nyhedskanal, der til forveksling ligner CNN og BBC-World og henvender sig til et internationalt engelsktalende publikum.

Det danske kontor ledes af dansk-iraneren Taleb Khallas og ligger på Hejrevej på ydre Nørrebro. Herfra skal en håndfuld danske journalister og fotografer dagligt lave indslag. »Danske nyheder med et internationalt perspektiv«, som det formuleres.

Press TV blev startet sidste sommer af den iranske regering, der er under internationalt pres på grund af sit atomprogram, sin retorik over for staten Israel og den hårde indenrigspolitik. Officielt er landet stadig på præsident George W. Bushs liste over »slyngelstater«. Iranernes satellitkanal med et budget på 27 millioner dollar er sat i verden for at bekæmpe dette image. Det sker blandt andet med lokale korrespondenter i Washington, New York, London, Bruxelles og nu også Danmark.

I såvel USA som England er der kendte navne på lønningslisten. Blandt andre det venstreradikale britiske parlamentsmedlem George Galloway, der har sit eget ugentlige TV-show. En anden prominent mediefigur er den kvindelige engelske journalist Yvonne Ridley, der i 2001 blev berømt for at blive taget til fange af Taleban i Afghanistan for siden – efter sin frigivelse – at konvertere til islam.

Stationen har et moderne vestligt layout, bortset fra at flere af de kvindelige studieværter bærer tørklæder samtidig med, at de formulerer sig på formfuldendt Oxford-engelsk. Dokumentar­udsendelserne og debatprogrammerne om politik og litteratur er også umiskendeligt vestlige.

Indtil videre har Press TV ikke fået nogen opmærksomhed i danske medier, men uden for landets grænser har stationen selv sået tvivl om sin journalistik. Blandt andet havde Press TV i starten af september en sensationel »nyhedshistorie«, hvor man meddelte, at 16 amerikanske soldater havde begået kollektivt selvmord i en militærlejr i Irak. Motivet for amerikanernes masseselvmord var angiveligt dårlig samvittighed over en massakre, de havde begået mod irakiske kvinder og børn.

Kompromitterende

DR-Nyheders korrespondent i Mellemøsten, Steen Nørskov, kan se kanalen hjemme på sit eget fjernsyn og siger om Press TV:

»Stationen hævder selv, at den kun er finansieret af styret og derfor er journalistisk uafhængig, men man kan jo selv dømme. Forrige lørdag var tophistorien, at USA vil etablere »hemmelige« baser i Irak. Eneste kilde til historien er den bedrageridømte, dybt kompromitterede tidligere irakiske eksil-leder og vicepremierminister Ahmad Chalabi.«

På Hejrevej i København skilter stationens danske chef, den herboende iraner Taleb Khallas, ikke med tilknytningsforholdet. Ifølge ham leverer man fra adressen også TV -produktioner til Al-Jazeera og Al-Arabia, og når han skal hyre danske medarbejdere, lyder beskeden, at de bliver ansat i et internationalt produktionsselskab med hovedsæde i USA. Et selskab, der dog udelukkende har Press TV som aftager.

På Berlingske Tidendes spørgsmål om, hvorvidt han i virkeligheden tjener det iranske præstestyre, lyder Khallas modspørgsmål:

»Det kan godt være, men jeg har også produceret til DR og TV 2, og er de ikke betalt af den danske stat? Jeg er træt af, at danskerne forsøger at redde verden. Hvem er I til at dømme andre?«

Taleb Khallash har boet i Danmark i 25 år og har tidligere prøvet kræfter med libysk TV fra Danmark.