»Internettet kan være lidt farligt, det er ikke bare for sjov«

»Uge Sex« sætter i år særligt fokus på sociale medier, fordi et »synes godt om« til et billede på Facebook eller en ubehagelig besked på Snapchat påvirker børn og unges trivsel, relationer og opfattelse af krop og køn.

Danmark er det land i Europa, hvor børn er tidligst på sociale medier og bruger dem mest, viser en undersøgelse fra det europæiske forsknings­netværk EU Kids Online ifølge Sex og Samfund. Arkivfoto, Steffen Ortmann, Scanpix 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobiltelefonen brummer og et »first like <3« tikker ind på det selvportræt, du netop har lagt ud på Instagram. Det føles rart. Men et øjeblik efter falder endnu en kommentar fra en ukendt person: »grimme luder«. Det sårer, men hvad kan du gøre?

Børn og unges trivsel hænger i høj grad sammen med deres trivsel på de sociale medier, og derfor har Sex og Samfund i år valgt, at undervisningskampagnen »Uge Sex«, der starter i dag, skal have særligt fokus på børnenes virtuelle liv.

»Vi vil gerne bidrage til, at børn og unge bliver reflekterede og kritiske brugere af sociale medier, så de kan træffe gode valg for dem selv og deres kammerater,« siger national chef i Sex og Samfund, Marianne Lomholt.

Over 425.000 elever fra 0. til 10. klasse er blevet meldt til »Uge Sex«, og de bliver i ugens løb præsenteret for alderssvarende dilemmaer, cases og film, som de sammen skal diskutere og reflektere over sammen med deres lærer.

Danske Skoleelever er glade for årets fokus på sociale medier, for »nu hører vi så meget om, at man skal passe på internettet«, lyder det for formand Silke Fogelberg.

»Man skal være opmærksom på, at internettet kan være lidt farligt, det er ikke bare for sjov. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvad børn laver på de sociale medier, og hvem de skriver med,« siger hun.

Udfordringen er blandt andet at forudse konsekvenserne af det, man foretager sig, på de digitale medier.

»Vi tænker måske ikke så meget over, hvad vi egentlig laver der. Man kan komme til at sende et forkert billede til forkerte mennesker, og pludselig kan det ende et helt tredje sted. Det er en rigtig svær balance at finde ud af, hvad man kan gøre, og hvad man ikke kan gøre på de medier,« siger Silke Fogelberg.

I forbindelse med undervisningen på landets skoler, opfordrer Sex og Samfund også forældre til at tage større ansvar på området. Det sker med kampagnen »Tal med dit barn om livet på sociale medier«.

En undersøgelse lavet i forbindelse med kampagnen viser, at omkring hver femte forældre aldrig eller sjældnere end en gang om måneden spørger sit barn om, hvad det foretager sig på de sociale medier.

»Forældre får en anledning denne uge til at tage fat på det her område. Man skal følge med i ens barns liv på de sociale medier, ligesom man følger med i barnets liv i øvrigt.  Det kan man helt konkret gøre ved at sætte sig ind i, hvad det er for nogle apps ens barn bruger, hvilke spil de spiller, hvilke profiler har de, og hvad der sker derinde,« siger Marianne Lomholt.

Det handler om at være nysgerrig, uden at blive overvågende på en negativ måde.

»Og så er det en god ide at tage en snak om, hvad man har af handlemuligheder, hvis nogen skriver noget grimt til ens billede eller »unfriender« en, så barnet ikke går rundt og føler sig meget alene med de her oplevelser, der er på nettet,« siger hun.

Formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, erkender, at de fleste forældre ikke viser samme interesse for deres barns virtuelle liv som for det fysiske.

»Når de kommer hjem fra skole og fritidsaktiviteter, spørger vi jo altid, hvordan det gik, men når de kommer ud fra værelset, spørger vi ikke, hvem de skrev sammen med, og hvad de snakkede om,« siger hun.

Hun erkender, at der er plads til forbedring, men understreger samtidig, at området er svært at navigere i.

»Når vi møder forældre til forældremøder, er spørgsmålet ofte, jamen hvad søren kan vi stille op? Når børn får en ny legekammerat, så går man gerne med ind og hilser på forældrene. Men hvordan gør man det på nettet? Det bliver pludselig svært,« siger hun.

Ligesom Sex og Samfund lyder hendes råd, at forældre skal blive bedre til at snakke med børnene om, hvad de oplever på de sociale medier, og hvordan de bruger dem. For eksempel bør man som forælder huske at stille spørgsmålet: »Hvordan går det på Instagram?«, lige så ofte, som man spørger til, hvordan dagen i klubben har været.