Intern splittelse og beskyldninger: Medlemmer siver fra dansk Hizb ut-Tahrir

Flere prominente medlemmer af Hizb ut-Tahrir har forladt den islamistiske organisation, der i Danmark angiveligt er splittet i tre fraktioner.

I Heimdalsgade i København ligger Masjid al-Faruq, landets eneste Hizb ut-Tahrir-moské. Ifølge kilder med kendskab til miljøet omkring den islamistiske bevægelse er medlemstallet nedadgående, og tidligere ledende medlemmer har forladt organisationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Rækken af partisoldater under Hizb ut-Tahrirs sorte fane er ikke så lang, som den var engang.

Ifølge Berlingskes oplysninger er medlemmer de seneste år sivet fra den skandinaviske afdeling i København. Det gælder også en række tidligere prominente personligheder i den islamistiske organisation.

Eksempelvis er tidligere formand for den skandinaviske afdeling Fadi Abdullatif ikke længere en del af det islamiske parti. Han fik i 2003 og 2007 to domme i forbindelse med organisationens udgivelse af løbesedler med trusler mod jøder.

Et andet tidligere højtstående medlem har ligeledes forladt organisationen. Shamil Degirmenci har tidligere været talsmand for gruppen og medlem af den øverste ledelse i både Hizb ut-Tahrirs skandinaviske og europæiske afdeling. I oktober 2001 talte han dunder mod Vesten ved et opsigtsvækkende stormøde, som Hizb ut-Tahrir afholdt under partiets storhedstid i Danmark som demonstration mod krigsdeltagelsen i Afghanistan.

Et tredje fremtrædende medlem i den danske afdeling, Khalid Amin, er også trådt ud. Khalid Amin blev kendt i offentligheden, da han blev fyret fra sit job som ungdomsuddannelsesvejleder i 2007, fordi Københavns Kommune var bekymret for Hizb ut-Tahrir-medlemmets »manglende rummelighed«.

Alle tre bekræfter over for Berlingske, at de ikke længere er medlemmer, men afviser at udtale sig.

Ifølge Berlingskes oplysninger er splittelsen i den danske del af Hizb ut-Tahrir så omfattende, at den danske del af organisationen er splittet i tre.

To af ovenstående tre højtstående medlemmer, Fadi Abdullatif og Khalid Amin, holder angiveligt egne religiøse møder, hvor nuværende Hizb ut-Tahrir-medlemmer har fået forbud fra deres ledelse mod at møde op.

Den officielle danske afdeling tæller ifølge kilder med indsigt i miljøet angiveligt under 100 medlemmer, hvoraf kun få er aktive.

Kilder med kendskab til miljøet omkring Hizb ut-Tahrir fortæller også til Berlingske, at det har givet genlyd i den danske afdeling, at den øverste leder, amiren, beskyldes for at have sendt våben til militante islamister i Syrien.

Ifølge en række tidligere medlemmer af det islamistiske parti har den øverste ledelse dermed forbrudt sig mod de interne love i den dogmatisk ikke-voldelige organisation.

Ifølge Weekendavisen, der fredag også beskriver splittelsen i Hizb ut-Tahrir, betalte amiren og den øverste ledelse tilmed 23 mindre militsgrupper i Syrien for at sværge partiet troskab.

Listen over internationale topmedlemmer, som har forladt Hizb ut-Tahrir den seneste tid, tæller bl.a. imamen Abu Iyas, der i 1953 var med til at grundlægge Hizb ut-Tahrir sammen med stifteren og hovedideologen, den afdøde Taqiuddin al-Nabhani.

Herhjemme fortalte et afhoppet ledende medlem i et interview med Berlingske tidligere i januar under dæknavnet Adnan, at Hizb ut-Tahrir efter hans opfattelse har udviklet sig til »en sekt, der ødelægger menneskers fremtid og skader det danske samfund«.

Berlingske har ligeledes kunnet beskrive, at den formodede formand for Hizb ut-Tahrir i Danmark skal for retten tiltalt efter den såkaldte racismeparagraf og imamloven efter at have prædiket mod jøder.

Derudover har Berlingske frembragt interne papirer, der dokumenterer, at Hizb ut-Tahrirs formål i Danmark og resten af de såkaldt vestlige lande på direkte ordre fra amiren siden 2005 har været at modarbejde integration.

Et arbejde, der bl.a. har betydet, at den islamistiske organisation gennem årene har overtalt unge mennesker til ikke at uddanne sig, fordi danske institutioner ikke er kønsopdelte og kan »smitte« de studerende med vestlig kultur som tanker om ligestilling og personlige friheder.

Hizb ut-Tahrirs skandinaviske afdeling i København er ikke vendt tilbage på Berlingskes henvendelser.