Intensive skolelejre gør udsatte børn bedre i skolen

To ugers intensiv skolelejr med faste rammer, søvn og sund kost løfter det faglige niveau hos børn, der halter bagefter i skolen, mærkbart.

ARKIVFOTO. DrengeAkademiet - en intensiv skolelejr for 14-16-årige udsatte drenge, der halter bagefter i skolen - har stor succes med at hjælpe drenge til at blive bedre til at læse, skrive og regne. (Foto: Brian Bergmann/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du skruer ned for en gruppe fagligt svage drenges brug af mobiltelefon og computer og op for sund kost, søvn og motion i bare to uger, forbedrer det deres læring markant.

Det er ifølge DR Nyheder resultatet af DrengeAkademiet - en intensiv skolelejr for 14-16-årige udsatte drenge, der halter bagefter i skolen - som drives af LøkkeFonden og blev aholdt i sommer.

På blot to ugers sommerlejr forbedrede 99 drenge deres resultater i matematik med, hvad der svarer til 2,17 læringsår. Og samtidig blev drengene, hvad der svarer 1,13 læringsår bedre i stavning.

Opskriften er simpel: Faste rammer, sund kost, masser af motion, regelmæssig søvn - og kun et minimum af mobiltelefoner, computere og TV.

Undervisningen på DrengeAkademiet varetages af skolelærere, som forsøger at nå de fagligt svage drenge, der ikke kan følge med i skolen. Og det er ikke den eneste intensive skolelejr, der løfter det faglige niveau hos de udsatte børn markant.

Også Egmont Fondens Lær for Livet-projekt, der drives i samarbejde med kommunerne, har haft en mærkbar effekt på de skolebørn, der ikke klarer sig særligt godt. Projektet er målrettet anbragte børn, og i sommer blev 100 10-13-årige børn sendt på to ugers »Learning Camp«.

Resultatet er her ifølge DR Nyheder, at børnene i gennemsnit har løftet deres faglige niveau med et halvt skoleår på de to ugers skolelejr.