Inklusionen i folkeskolen stiger kun en smule

Andelen af specialbørn, der inkluderes i almindelige skoleklasser, stiger kun en smule hvert år. Undervisningsministeren er godt tilfreds men understreger, at inklusionen ikke går lige godt alle steder.

Læs mere
Fold sammen

Rundt omkring i landets klasselokaler sidder der flere og flere børn med særlige behov, der i stedet for at gå i en specialklasse skal have deres skolegang i en almindelig folkeskoleklasse.

Men den såkaldte inklusion går langsomt.

I år skulle 96 procent af alle landets skoleelever ifølge politikernes planer gå i en almindelig skoleklasse, men det mål er ikke nået, viser nye tal fra Danmarks Statistik ifølge Jyllands-Posten. Her fremgår det, at det i år er 95,2 procent af eleverne. der går i en almindelig folkeskoleklasse.

Det er kun 0,2 procentpoint flere end sidste år, og dermed vil der gå fire år, før målet om de 96 procent er nået.

Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er godt tilfreds med, at inklusionen går så langsomt.

»Det er fint, at inklusionen ikke stiger mere. Det er en fin tanke at inkludere flere elever, men nogle steder er det gået for stærkt, og derfor vil vi lave et serviceeftersyn og nedsætte en ekspertgruppe for at finde ud af, hvorfor det fungerer nogle steder i landet og ikke andre steder,« siger Ellen Trane Nørby til Jyllands-Posten.

Ministeren understreger videre, at der er store kommunale forskelle på andelen af specialbørn i folkeskoleklasserne, og det skal undersøges.

Allerede under valgkampen bebudede Venstre, at inklusionen skulle have »et serviceeftersyn«, fordi den ikke fungerer optimalt i alle landets kommuner.

Inklusionen blev gjort til en del af folkeskoleloven af et bredt politisk flertal i 2012 og havde til formål at flytte i alt 10.000 børn med særlige behov for specialklasser til almindelige folkeskoleklasser.