Ingeniører: Elendige veje trænger til en kærlig hånd

De kommunale veje får bundkarakterer af de rådgivende ingeniører, der foreslår, at kommunerne bruger sparede penge fra vintertjenesten på at genoprette de forsømte veje.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det milde vintervejr har sendt sneryddere og saltmaskiner i garagen, og der er intet, der tyder på, at de skal i aktion foreløbig.

Derfor bør kommunerne bruge de sparede penge til at genoprette nedslidte veje, mener Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

»På grund af den milde vinter sparer kommunerne i år mange penge på salt. Samtidig betyder den mindre brug af salt og de færre skift mellem frost og tø, at vejene slides mindre end under en normal vinter. Det giver dels kommunerne en direkte økonomisk besparelse, dels giver det mulighed for, at en del af efterslæbet på de kommunale veje kan blive indhentet allerede i 2014,« siger direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Han peger på, at mange kommunale veje er voldsomt forsømte. Kommunernes investering i vejvedligehold er faldet med 10-15 pct. siden 2007, hvor kommunerne overtog amternes veje ved kommunesammenlægningen.

Ingeniørerne har lavet en særlig »State of The Nation«-rapport, der giver de kommunale veje bundkarakterer og konkluderer, at der er et væsentligt efterslæb og behov for en forstærket indsats for at forebygge frem for blot at vedligeholde.

»De dårlige veje går ud over trafiksikkerheden og efterlader Danmark med en utilstrækkelig robusthed af den samlede vejinfrastruktur. Og det på trods af store investeringer i det statslige vejnet,« pointerer Henrik Garver.

COWI har i en ny rapport beregnet, at når kommunerne sparer en million kroner årligt på vejvedligeholdelse, koster det samfundet over fem millioner kroner.

»I denne sammenhæng er en krone sparet ikke lig med en krone tjent. Veje, der ikke bliver vedligeholdt eller fornyet, koster både trafiksikkerhed og kørekomfort – billister må køre langsommere på hullede veje og risikoen for ulykker øges, hvis vejunderlaget ikke er optimalt,« forklarer Henrik Garver.

I Esbjerg Kommune medgiver formand for teknik- og forsyningsudvalget, Freddie H. Madsen (løsgænger), at vejene trænger til en kærlig hånd. Men pengene kan ikke bare tages fra snerydningskontoen, påpeger han.

»Det kan godt være, vi ikke lige har haft behov for at snerydde og salte de seneste på måneder, men det havde vi altså i januar og februar. Så hos os er pengene til snerydning faktisk brugt,« siger Freddie H. Madsen, der dog er helt enig i, at behovet for bedre vedligehold af vejene.

»De (ingeniørerne, red.) har fuldstændig ret. De danske veje - også her i Esbjerg - er ved at ligne noget fra Østeuropa. Vi skal virkelig have gjort noget for at rette op på vejenes tilstand. Der er et stort efterslæb at indhente, og det er billigere at vedligeholde løbende frem for store reparationer, når først vejene er ødelagt,« siger han.