Influencer betaler bøde på 60.000 kroner for skjult reklame

En influencer gjorde ikke nok for at sikre, at reklame-opslag også blev opfattet som reklame.

En influencer betaler en bøde på 60.000 kroner, efter at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vedkommende postede reklame. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix/Reuters

En dansk influencer har betalt en bøde på 60.000 kroner for at have lavet skjult reklame.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det fremgår ikke af Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, hvilken influencer, der er tale om. Men det er en med »et stort antal følgere på Instagram«.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influenceren fra marts 2017 til december 2018 postede 17 kommercielle opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker.

Opslagene blev lagt op på influencerens blog og Instagram-profil, der ikke var tilstrækkeligt markeret som reklame.

På influencerens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. Det skriver Forbrugerombudsmanden.

På Instagram havde vedkommende eksempelvis markeret kommercielle opslag med #Ad, #spons eller #GAW.

Men det var ikke nok til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste det.

Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand.

Det giver vedkommende et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.

Influenceren blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenceres opslag på sociale medier.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortæller, at influencere har et ansvar for at gøre det tydeligt for deres følgere, hvis der er tale om reklame.

»Det havde den pågældende influent ikke gjort, og derfor var det en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.«

»Vi skal som forbrugere kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Det gælder både på sociale medier og i de mere traditionelle medier som for eksempel aviser og magasiner,« siger hun i meddelelsen.

/ritzau/