Indvandrere får hjulene til at dreje rundt

Busselskabet Arriva har altid brug for chauffører og dermed også for medarbejdere, der kommer fra ikke-vestlige lande. En af dem er Hamsa Ahmed Hassan, der oprindeligt kommer fra Somalia.

28-årige Hamsa Ahmed Hassan har dansk statsborgerskab, men kommer oprindeligt fra Somalia. Han har været chauffør for Arriva siden 2012. Fold sammen
Læs mere

De kommer fra Afrika, de kommer fra Asien, de kommer fra Danmark; ja, de kommer fra hele verden for at arbejde for Arriva.

Busselskabet Arriva har nemlig altid brug for chauffører til at køre busserne, og Arriva er en af de arbejdspladser i Danmark, hvor den etniske mangfoldighed er størst, og hvor næsten en tredjedel af medarbejderne er nydanskere.

Dermed er Arriva også en arbejdsplads, hvor det er muligt for indvandrere fra ikke-vestlige lande at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, og mange af de cirka 4.200 medarbejdere kommer da også fra lande som Tyrkiet og Somalia.

En dem er 28-årige Hamsa Ahmed Hassan, der har arbejdet som buschauffør siden 2012 og oprindeligt kommer fra Somalia. Han kom til Danmark i 1994, voksede op på Lolland-Falster og flyttede med sin familie til København i 2005.

Kundeservice og stort kørekort

Han taler godt dansk, han har gennemført folkeskolen, gået i gymnasiet, vendt ingeniøruddannelsen, men han havde, som han siger, »fået nok af skolen«.

Han er glad for chaufførjobbet. Han fik det gennem jobcenteret, der henviste ham til Arriva og uddannelsescenteret UCplus og betalte hans afklaringsforløb og chaufføruddannelse, som tog cirka otte uger.

»Der er altid brug for chauffører. Det gør det nok lettere at få et job,« siger han:

»Men dermed ikke sagt, at det er nemt. Man skal kunne sproget, og man skal kunne køre en bus, men det kræver ikke en lang liste af papirer og masser af arbejdserfaring. Arriva kræver, at man er stabil, kommer til tiden og udfører et godt stykke arbejde.«

Ifølge diversity manager Pernille Kiær får medarbejderne fra ikke-vestlige lande »hjulene til at dreje rundt« i Arriva, og »de bliver ikke ansat af sociale grunde«, understreger hun.

»Det er meget enkelt. Var de her ikke, var Arriva her heller ikke. Ligesom Arriva heller ikke var her uden de andre medarbejdere,« siger hun og oplyser, at den største gruppe af medarbejdere med ikke-vestlige rødder er tyrkere.

Som udgangspunkt er det jobcentrene, der betaler for at uddanne chaufførerne på UCplus, der er ejet af Arriva. Nogle af de nydanske kursister har forholdsvis gode sproglige forudsætninger, og for dem handler det om at blive klogere på bl.a. kundeservice og så selvfølgelig at få et stort kørekort. Andre skal først til at lære at tale så godt dansk, at de kan servicere kunder, og det kan ifølge Pernille Kiær »sagtens vare et år«.

»De kommer ud, når de er parate til at køre bus,« siger hun:

»Vores erfaring er, at de er loyale over for Arriva og gerne vil blive, og vi gør meget for at fastholde vores mangfoldighed.«