Industrien: Få dygtige elever er »bekymrende« for fremtiden

Der er blevet færre af de dygtige elever i den danske folkeskole, og det kan få alvorlige konsekvenser for det videnssamfund, Danmark skal leve af i fremtiden, vurderer Dansk Industri.

Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan få alvorlige konsekvenser for det danske videnssamfund, at der bliver længere og længere mellem de dygtige elever i landets folkeskoler. Sådan lyder advarslen fra Dansk Industri.

Den nyeste PISA-undersøgelse for 2012 viser nemlig, at knap 16 procent af de danske skoleelever i 2003 var så dygtige til matematik, at de scorede topkarakter i undersøgelsen, mens det tal i 2012 var faldet til ti procent. Det er under OECD-gennemsnittet på 13 procent.

»Det er dybt bekymrende, at vi får færre og færre af de dygtige elever, for det er i høj grad dem, der skal gå forrest i fremtidens videnssamfund. Når vi taler om et videnssamfund, så er det jo, fordi vi har brug for nogen med viden på højeste niveau,« siger chefkonsulent i Dansk Industri Mads Eriksen.

»Vi har en forestilling om, at vi skal leve af forskning og udvikling i Danmark, og at det er det, der skal skabe de produkter og de innovationer, som skal skabe arbejdspladser til resten af befolkningen. Hvis vi har færre af de dygtige elever, kommer kæden til at hoppe af,« fortsætter han.

Har du spørgsmål til PISA-undersøgelsen? I morgen, onsdag kl. 12, har du på b.dk chancen for at stille spørgsmål direkte til professor Niels Egelund, når han liveinterviewes af Berlingske-journalist Bodil Jessen. Du kan også sende dit spørgsmål på forhånd til boj@berlingske.dk.

I og med at virksomhederne og udviklingen søger derhen, hvor kompetencerne er størst, frygter Mads Eriksen, at de bedste universiteter og vidensinstitutioner samt de mest højtudviklede virksomheder om ti eller 20 år i højere grad vil ligge i Asien. PISA-undersøgelsen viser nemlig, at det er i Kina og Singapore, at eleverne klarer sig bedst. I Kina er hele 55,4 procent af eleverne blandt dem, der scorer højest i matematik.

De dygtige elever er blevet glemt i den danske folkeskole, mener chefkonsulenten, som understreger behovet for den kommende folkeskolereform, der har som mål både at løfte de fagligt svage og de fagligt dygtige elever.

»Vi tror på, at mange af de elementer, der ligger i reformen, kommer til at løse det her problem, hvis vi bruger dem rigtigt. Det gælder eksempelvis den understøttende undervisning og det øgede samarbejde mellem skoler og virksomheder. Vi ved af erfaring, at når skolerne samarbejder mere med virksomheder, får man både de dygtige og de mindre dygtige elever med,« siger Mads Eriksen.

Har du spørgsmål til PISA-undersøgelsen? I morgen, onsdag kl. 12, har du på b.dk chancen for at stille spørgsmål direkte til professor Niels Egelund, når han liveinterviewes af Berlingske-journalist Bodil Jessen. Du kan også sende dit spørgsmål på forhånd til boj@berlingske.dk.