Ind med selvtillid - ud med negative selfies

Mange unge piger bliver påvirket negativt af livet på de sociale medier og ender med at få forvrængede selvbilleder og dårligt selvværd. Linn Tornholm vil give unge piger værktøjer til at navigere i en verden, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson. Projekt S er et intiativ, der skal hjælpe unge piger med lav selvværd. Projektet er ledet af Linn Tornholm
Læs mere
Fold sammen

»De kalder mig Eiffeltårnet,« siger en 14-årig pige, der sidder i en rundkreds sammen med syv andre piger i et dansestudie på Nørrebro. Pigerne fortæller hver især, hvad de er kede af ved deres udseende: »Jeg synes, jeg har tykke lår,« siger en pige på 10 år. Lidt efter bryder Linn Tornholm ind og beder pigerne om, at fortælle noget positivt om sig selv.

Sådan starter den første time i dagens lektion af det tre måneder lange kursus Projekt S.

Projektet, der er privatejet og finansieret af brugerbetaling på ca 2000 kr. pr. deltager, er et selvudviklingsforløb for piger i alderen 10 til 16. Det sætter fokus på selvtillid, selvværd, sundhed og styrke.

Grundlægger og kursusleder Linn Tornholm mener, at der er et stort behov for et kursus, hvor unge piger kan få opbygget selvtillid i en tryg ramme: »De unge piger i dag vokser op i en verden, hvor de skal forholde sig til sociale medier og mobning over social medier. Udover det kan det for mange være svært at finde en balance i sundhedsbølgen, og piger helt ned til 10 år kan have madforskrækkelse, og derfor prøver vi at give dem nye sundhedsperspektiver, så det hele ikke er sort/hvidt.«

TV: Hør kursusleder Linn Tornholm fortælle om Projekt S

 

En undersøgelse blandt skolebørn fra tidligere i år viser, at fra piger er 11 år til de fylder 15 år falder deres selvværd med op mod 20%, hvorimod drenges ligger stabilt i sammen periode. Noget seniorkonsulent og psykolog ved Børns Vilkår Bente Boserup, underbygger: »Det er klart, at når de unge piger går ind på sociale medier og ser billeder af mange smukke piger, så kan det være hårdt, hvis man selv er 15 år, har mange bumser og vejer lidt for meget. Så er der nok mange, der tænker: jeg er bare ikke god nok.«

Karen Lagui, hvis datter Josephine, deltager i Projekt S, har ved selvsyn oplevet, hvordan de sociale medier kan påvirke unge piger: »Tøserne er så meget på det med, hvor mange likes de har fået. Josephine har været rigtig hooked, uden at jeg egentlig var klar over det, men jeg kunne mærke, at det tog overhånd, fordi hun blev dødstresset og ofte fik ondt i maven. Så det har vi kunne mærke både i familien, men sandelig også på Josephine.«

Positivt selvbillede

»Jeg har pænt hår,« »Jeg er en god ven,« »Jeg har pæne arme.«  Stemningen i dansestudiet er hyggelig, og det er tydeligt, at pigerne føler sig trygge ved Linn Tornholm, der taler med dem om, hvordan det ofte kan være sværere at sige noget positivt om sig selv end noget negativt.

Linn Tornholm er nordmand og er ved skrive en bachelor i Global Nutrition and Health ved provisionshøjskolen i København. Hun har på baggrund af flere års frivilligt arbejde med børn og unge bla. ved Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser fået ideen til Projekt S: »Jeg har observeret, at piger i den aldersgruppe har tendens til at tale negativt om sig selv. Mange har også lavt selvværd, fordi de måler og sammenligner sig selv med piger, de ser på fx Instagram.«

Pigernes næste lille opgave er, at de skal skrive på små farvede post-its, hvad de mener, er den bedste kvalitet, piger kan have. Straks lyder snakken blandet med dæmpet musik fra anlægget. De lidt ældre hjælper de mindste piger med at stave, og Linn Tornholm har lagt sig på gulvet ved siden af en af pigerne, der kæmper lidt med, hvad hun skal skrive. Inden længe er gulvet fuld af røde, gule, grønne og blå sedler med alle mulige ord og sætninger.

Svært for forældre at følge med

Seniorkonsulent Bente Boserup, der også er tidligere leder af Børnetelefonen har samme billede af de unge piger som Linn Tornholm: »Vi har set en stigning i piger, der ikke er tilfredse med sig selv og har det dårligt psykisk. Vi ser også flere og flere piger med spiseforstyrrelser, selvskadelig adfærd og selvmordstanker. Der er simpelthen flere og flere, der har ondt i livet,” siger hun.

Hun forholder sig samtidig en smule skeptisk overfor det med sende børn på kursus eller til psykologer og efterlyser mere ansvar fra forældrene: »Kurser og behandling må ikke stå alene, for hvis børnene kommer tilbage til det samme ragnarok, har man jo ikke taget fat i, om det i virkeligheden er familien eller skolen, der er nogle vanskeligheder. Det er ligesom at sende et barn på julemærkehjem, men det er stadig det sammen køleskab, der står der, når de kommer hjem. Så det kan være en meget nem løsning at sige: nu skal barnet til fx psykolog, fordi så er den fixet. Men man fixer ikke et børneliv på den måde.«

For Linn Tornholm er det mere et spørgsmål om, at forældre i dag ikke kan følge med i, hvad der sker i deres børns verden, når det kommer til sociale medier og andre påvirkninger: »Jeg tror det er vigtigt, at vi sætter os ned og taler åbent med pigerne om, hvad det er for nogle ting, de skal vokse op med.«

Mor til Josephine, Karen Lagui, kan sagtens genkende det med, at det kan være svært at følge med: »Man tror jo man kan tale med sin datter om alt, men det kan man sgu ikke. Hernede har hun et trygt rum, og der er ikke nogen, der er bedre end andre. Plus, at hun får nogle redskaber som fx vejtrækningsøvelser, som jeg tydeligt kan mærke har hjulpet hende med at mærke sig selv.«

En pige skal være sig selv

Pigerne har nu hver især valgt en af de farvede sedler med små sætninger fra gulvet. Linn Tornholm har bedt dem om at vælge den, de synes har den bedste kvalitet.

»En pige skal være sig selv,« »En pige skal ikke ændre sig for andre,« »Blå øjne,« og sådan bliver det ved, indtil alle har læst deres seddel op. Inden pigerne fortsætter med en dansetime (andre gange kan det være yoga, pilates, mindfulness etc.) slutter Linn Tornholm af med at understrege overfor pigerne, at der kun er blevet valgt én seddel, der fokuserer på udseendet.