Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Nørrebrogades farver kæmper i disse dage om at være allermest iøjnefaldende.
På kørebanen lyser store røde prikker op, på det der engang var cykelstien, er der nu grønne striber og prikker, der er kommet endnu flere blå cykelfelter og muren ind til Assistens kirkegård har fået opfrisket sin gule farve.
Alt sammen for at gøre opmærksom på, at Nørrebrogade fra i dag er bilfri - eller i hvert fald næsten.
Der er nemlig stadig biler i gaden, og selv om det er meningen, at der for eksempel på stykket fra Fælledvej til Elmegade kun må køre busser, så kører der stadig biler.
»Det er vidunderligt«
Men Nørrebrogade er mere stille end sædvanlig denne onsdag morgen.
Selv om vejarbejderne er ved at etablere busholdepladser og maskinerne kører, er der iørefaldende stille på Nørrebrogade. Og det er noget beboerne er glade for.
Jasminika Dolfi er ude at lufte hunden Manse, da jeg møder hende på hjørnet af Sjællandsgade. Hun bor i nærheden, og hun synes, det er enormt positivt, at der ikke længere må køre biler i gaden.
»Jeg synes, det er vidunderlig. Det var jo helt urealistisk, som det var, så jeg synes det er skønt, at man gør nogle tiltag. Selvfølgelig skal det lige tilpasses i en periode, men der er dejlig fredeligt her til morgen,« siger hun.
Forurening eller ej
Susanne Lundgreen har været nede og handle, og trækker sin cykel ned af Nørrebrogade, da jeg møder hende overfor Assistens kirkegård. Hun bor på Nørrebrogade, og også hun er glad for den bilfri gade.
»Jeg synes, det er dejligt. Jeg har ikke selv bil, og jeg synes, det er skønt, fordi der til hverdag kører for mange biler igennem Nørrebrogade. Det eneste der er en ulempe er, at cykelstien er røget ud på kørebanen, så man ligesom ikke er skærmet af længere," siger Susanne Lundgreen.
Hun mener, at en af fordelene er, at der vil komme mindre forurening, når der ikke kører så mange biler.
Det er taxachauffør Ali Zeb uenig i. Han har netop sat nogle kunder af på Runddelen, og han mener ikke at den bilfri Nørrebrogade vil nedsætte forureningen.
»Før tog det fem minutter, og nu tager det en halv time at komme ind til byen, og det skåner jo ikke miljøet. Jeg tror ikke, at det miljømæssigt vil vinde noget, for folk skal jo bare ud på de andre veje i stedet," siger han.