Igen gik det galt med 112: »Ja, nu taler vi lige pænt her. Det er jer, der ikke ved, hvor I er«

Det skabte store problemer, at Hans Linnet ikke kunne den præcise adresse på den tekniske skole i Kolding, da han ringede 112 i februar i år. Nu undskylder politiet den hårde tone.

Genrefoto: Det er ikke altid lige nemt at få hurtig udrykning, hvis man ikke kender den præcise adresse, når uheldet er ude. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er sgu næsten nemmere, vi selv kører. I er da noget besværlige.«

Sådan sagde den 72-årige Hans Linnet til en 112-operatør, efter et langt opkald med adresseforvirring den 23. februar i år. Nu beklager politiet, at Hans Linnet ikke blev hjulpet bedre.

Det skriver Jydske Vestkysten, der har fået aktindsigt i alarmopkaldet, der byder på stor forvirring.

Opkaldet handler om en person, »der er meget dårlig«. Hans Linnet ringer fra den tekniske skole i Kolding, Hansenberg. Den kender 112-operatøren ikke til. Og derfor byder operatøren blandt andet ind med følgende bemærkning:

»Ja, nu taler vi lige pænt her. Det er jer, der ikke ved, hvor I er, så kan jeg ikke sende hjælp ud til jer.« Det sker efter, Hans Linnet har informeret om, at det er den tekniske skoles hovedindgang, og har spurgt: »Hvor svært kan det være?«

112-operatør til Hans Linnet

»»Ja, det er vist jer, der ikke har styr på, hvor I er henne, og hvis I ikke har styr på, hvor I er henne, kan jeg ikke sende hjælp ud til jer. Nu får I en sundhedsfaglig at tale med, så må I blive enige om, hvor I er.« «


Hans Linnet svarer til sidst på forvirringen ved at sige:

»Ved du hvad, det er sgu næsten nemmere, vi selv kører. I er da noget besværlige.«

Til det svarer operatøren:

»Ja, det er vist jer, der ikke har styr på, hvor I er henne, og hvis I ikke har styr på, hvor I er henne, kan jeg ikke sende hjælp ud til jer. Nu får I en sundhedsfaglig at tale med, så må I blive enige om, hvor I er.«

Nu beklager politiet, at der ikke bliver gjort mere for at hjælpe anmelderen.

»Det er ikke håndteret, som vi gerne vil håndtere sådan et opkald,« siger Lars Harvest, chefpolitiinspektør i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi til Jydske Vestkysten, og fortsætter:

»Hvis man står et sted, f.eks. på en restauration og er til en fest og skal ringe 112, fordi man ser et eller andet, der skal gå stærkt, så skal man ikke afholde sig i adskillige minutter fra at ringe, hvis man kun kan fortælle navnet på restaurationen og byen, det er i,« siger han.

Det problematiske opkald rammer lige ned i den verserende debat om dårlig behandling hos alarmcentralen. Derfor har Politiklagerådet i 2016 haft særligt fokus på politiets håndtering af borgere, der ringer i nød, hvilket har affødt konklusionen, at krav om venlighed og imødekommenhed ikke er blevet efterlevet. Flere betjente har fået kritik for deres behandling af alarmopkaldt. En betjent er f.eks. blevet kritiseret efter, at han i 2016 håndterede et opkald fra en nervøs kvinde på følgende måde:

»Hvis jeg er slået ihjel lige om lidt, så husker de jo godt det her opkald, ikke?« spurgte den nervøse kvinde, da hendes ekskæreste forsøgte at skaffe sig adgang til hendes hjem.

»Ja, ja, men så sender vi en ligvogn, ikke,« svarede politimanden.

Efter en række klagesager, hvor borgere har klaget over at blive overfuset af alarmcentralens personale, fordi de ikke kunne angive en eksakt adresse, skar Rigspolitiet igennem.

»Det er personalets opgave at finde ud af, hvor borgeren befinder sig, og det har de en masse værktøjer til rådighed for at finde ud af - blandt andet vil man kunne slå op i vores systemer, hvis borgeren eksempelvis oplyser navnet på et hotel,« oplyste Rigspolitiets presseenhed til Berlingske i november 2016.

En af de mest omtalte sager, er sagen fra Svinkløs Badehotel, hvor en kvinde fik skældud for ikke at kunne den præcise adresse, da hotellet gik i brand.