Ifølge akutberedskabet »håndteres« alle 112-opkald: To eksperter har dog noget, de gerne lige vil indskyde

Kan man kalde mistede opkald for »håndteret«, selvom de ikke er stillet videre til en sundhedsfaglig medarbejder i vagtcentralen? Det mener Region Hovedstadens akutberedskab. To eksperter sætter dog spørgsmålstegn ved den påstand.

 
Region Hovedstadens Vagtcentral har et stort problem med mistede opkald, i videoen her får du et overblik over, hvad det betyder for dig, når du ringer 112. Grafik: Kristian Stauning Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Region Hovedstadens Akutberedskab har oplyst til Berlingske, at alle opkald »håndteres«.

Også selvom de mistes i kommunikationskæden.

Det er mange år siden, men Torben Mogensen har selv siddet bag rattet.

Torben Mogensen, formand for Lungeforeningen, er ikke i tvivl: Alle mistede opkald bør indberettes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix.

I ti år mellem 1990 og 2000 kørte han lægeambulancen i Københavns Brandvæsen.

I dag er Torben Mogensen formand for Lungeforeningen og tidligere vicedirektør på Amager- og Hvidovre Hospitaler, og når han læser om de mange mistede opkald i Region Hovedstadens vagtcentral, har han svært ved at tro sine egne øjne.

Håndteret på én betingelse

»Jeg troede ikke, at det kunne være rigtigt,« siger han.

Fejlene, som Berlingske i den seneste tid har beskrevet, opstår efter en borger ringer 112.

Gør de det, får de fat på alarmcentralen.

Alarmcentralen vurderer, om der behov for brandvæsen, politi eller en ambulance. I tilfælde af tilskadekomst sender alarmcentralen borgeren videre til Region Hovedstadens vagtcentral i Ballerup.

Her sidder sundhedsfaglige medarbejdere, der kan vurdere alvoren af situationen – og sende en ambulance.

Det sker ikke altid

Her er problemet: Mange borgere når aldrig at blive stillet videre til vagtcentralen, som har travlt med andre opkald.

»Reglen«, som Torben Mogensen nævner, eksisterer i beredskabet.

Kan vagtcentralen ikke få kontakt til borgeren, skal der til hver en tid sendes en ambulance, også selvom den sundhedsfaglige medarbejder ikke kender alvoren og detaljerne i opkaldet.

Men det sker ikke altid, har anonyme kilder oplyst til Berlingske. Og vagtcentralchef Preben Hansen har ligeledes erkendt, at det ikke altid sker.

»Som udgangspunkt sender vi en ambulance med udrykning til borgeren, hvis vi ikke kan komme i kontakt med dem,« sagde han 11. september:

»Men nej, det sker ikke altid.«

Torben Mogensen er villig til at give akutberedskabet ret i, at opkaldene kan betragtes som håndteret, også selv om de går tabt i kommunikationskæden mellem alarmcentralen og vagtcentralen.

På én betingelse:

»Hvis de har en regel om, at man sender en ambulance automatisk, hvis man ikke kan komme igennem. Hvis de gør det i hvert tilfælde, er det håndteret,« siger Torben Mogensen.

»Hvis ikke de gør det, er det ikke håndteret,« siger Torben Mogensen.

Spild af ressourcer

Camilla Rathcke er formand for Lægeforeningen. At borgere i flere tilfælde ikke bliver stillet igennem til en medarbejder med sundhedsfaglig ekspertise, er en situation, som kort sagt ikke er »optimal«, siger hun.

»Den optimale situation er selvfølgelig, at det er en sundhedsprofessionel, der formår at stille de rigtige spørgsmål og dermed foretage en sundhedsfaglig vurdering af, hvad borgerens behov er,« siger hun:

»Hvis man ikke kommer til at tale med en sundhedsprofessionel, er det selvfølgelig ikke en optimal situation.«

»Den optimale situation er selvfølgelig, at det er en sundhedsprofessionel, der formår at stille de rigtige spørgsmål og foretage den her vurdering af, hvad borgerens behov er,« siger formand for Lægeforeningen Camilla Rathcke. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR Lars Bech.

Jeg tror, de selv vil være enige i, at det ikke er optimalt, men er det for dig at se kritisabelt?

»Det er svært at sige, for jeg har ikke set, hvad det er for nogle opkald. Jeg kan vende den om og sige, at det er lige så kritisabelt, hvis man sender ambulancer ud til situationer, hvor det er unødvendigt, fordi der ikke er nogen, der foretager en vurdering af, hvad situationen kræver,« siger hun:

»Det er ressourcespild af en anden verden, og en ambulance der potentielt kunne gå til en, der har mere behov for det. Det er generelt kritisabelt, hvis man gør en for lille indsats til en, der har behov for mere.«