Idémand bag Formel 1 i København: Spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være

Tidligere minister Helge Sander har sat sig for, at der skal køres Formel 1 i København i 2020.

Du kører på H.C. Andersens Boulevard: Væk er fotovognene, de bløde trafikanter og køkulturen. I stedet er hastigheden sat op til 300 kilometer i timen, hvis du da har en dertil indrettet Formel 1-bil.

Et konsortium med den tidligere minister for videnskab, teknologi og udvikling, Helge Sander (V), i spidsen har fået en foreløbig godkendelse fra ejerne af Formel 1 til at gå videre med ideen om Formel 1-gadeløb i København. Det viser en aktindsigt, som Jyllands-Posten har fået.

Berlingske har talt med idémanden, Helge Sander, der bekræfter planerne og understreger, at man har intensiveret arbejdet med planerne, der vil lukke 4,6 kilometer af Københavns gader i op til en uge. Han fortæller, at idéen er startet ud fra hans egen idé og interesse for sport:

»Idéen opstod tilbage for godt tre år siden, da Kevin Magnussen i 2014 debuterede i Melbournes Grand Prix. Da jeg sad og så det, så tænkte jeg, at hvis man kan køre på allerede eksisterende asfalt, hvorfor så ikke køre herhjemme? Det er klart, at det fra starten af har været fuldstændigt udelukket at bygge en helt ny bane, da det simpelthen vil være for dyrt.«

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Hvorfor i København?

»Tanken var fra starten af, at der skulle køres på eksisterende asfalt, men ikke nødvendigvis i København. I den første periode, hvor jeg arbejdede med det, var der i alt ni forskellige løsninger i spil. Der var idéer og projekter, der var helt umulige og så absolut også idéer, der var realisable. Det endte med, at vi havde to løsningsforslag i spil: Herning og København. Vi landede på København, og jeg må sige, at efter det blev København, var der mange ting, der blev meget nemmere. Den danske hovedstad har altså virkelig høj standing, når man kommer uden for landets grænser, ikke mindst i USA.«

Hvem har været inde over projektet?

»Det sidste halve år har det været meget intensivt, hvor vi har haft et hav af møder i den forbindelse. Jeg har haft 80 samtaler med forskellige interessenter, lige fra ministerier og teknikere, ingeniører, Hofmarskalen, regeringsmedlemmer, repræsentanter fra Wonderful Copenhagen, Visit Denmark. Der har været stor tilslutning, må jeg sige. Det afgørende var, da vi inviterede Formel 1-bane-konstruktøren Hermann Tilke til København sammen med hans bybane-ekspert Jan Krall i marts måned. Vi gik det meste af ruten til fods og kiggede på alle de udfordringer, der er på en bybane. Men for at bruge Tilkes ord, 'så er de langt færre, end jeg havde forventet'. Derudover har vi fået hjælp til at tegne ruten af tidligere Formel 1-kører Jan Magnussen.«

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Vil det kræve store ændringer af vejbanen?

»Det er forholdsvis regulær vej, banen er planlagt på, og det gør, at forhindringerne nødvendigvis ikke er så store, som de kunne have været. Der er selvfølgelig lysreguleringer og så videre, der skal fjernes - men det er ting, der er absolut overkommeligt, også økonomisk. Vi har anmodet overborgmesteren og Københavns Kommune om teknisk bistand, som de har bistået med.«

Skal der lægges ny asfalt på ruten?

»Banekonstruktøren fortæller, at hvis vi vil være sikker, at vi skal køre her i flere år, så vil han anbefale, at man lægger ny asfalt på, første gang løbet køres. Et slidlag. Det lyder voldsomt at skulle asfaltere 4,6 kilometer vej, men til det vil jeg sige, at det er den absolut mindste udfordring i det her.«

Nedenfor kan du se hele ruten. Det kan stadigt godt være, at der bliver foretaget få ændringer, blandt andet er det stadigt usikkert, hvor start og mål samt pit-garagerne skal være, forklarer Helge Sander.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Hvad har Formel 1-organisationen sagt?

»Vi havde et særdeles succesrigt møde i London i sidste uge med de tre mest profilerede personer i Formel 1. Det var positivt. De var åbne og erkendte vores udfordringer og var ellers meget hjælpsomme. Jeg vil ikke kalde det en forhandling. Det var en samtale, hvor konklusionen blev, at det er værd at arbejde videre med. Her fra 1. august skal vi så lige et spadestik dybere og have afklaret mange af de praktiske ting. Vi skal have møder med flere fra Formel 1, der bedre kender betingelserne. For det er ikke bare banen. Der skal også være plads til op mod 100.000 turister til eventet.«

Hvad med økonomien?

»Der er selvfølgelig meget, meget væsentlige dele, der udestår på nuværende tidspunkt. Og det gælder også det økonomiske. Det er noget af det, vi skal have kigget på den kommende tid. Vi skal have det struktureret endnu mere. Men der er nogen, der har talt om, at Formel 1 har København ikke råd til. Efter min opfattelse har København og Danmark ikke råd til sige nej. Man skal tænke på, hvad det giver af omsætning og profilering af København udadtil. Det er vigtigt at sige, at der har på intet tidspunkt været drøftet økonomi med Københavns Kommune. Det er alt for tidligt at snakke økonomi på nuværende tidspunkt.«

Er der politisk opbakning på Rådhuset?

»Der er ikke truffet nogen politisk beslutning om Københavns Kommunes engagement, og det har vi heller ikke bedt om. Det vil ske, hvis efterårets funderinger blandt de private investorer falder positivt ud, og hvis de forventninger, der blev skabt under vores møde i London står mål med virkeligheden. Så retter vi selvfølgelig henvendelse til overborgmesteren. Vi har heller ikke drøftet økonomisk engagement med regeringen endnu, men vi har bedt om - og fået - deres principielle tilslutning til ideen.«

Hvilken værdi har det for København, at der eventuelt kommer Formel 1 til byen?

»Her har du et arrangement, der måske er det allermest profilerede event, du kan have i en by. Det enkelte løb kan naturligvis ikke måle sig med OL eller VM i fodbold, men hver anden weekend er der fokus på Formel 1 - og der bliver der talt om kommende løb. Derfor vil København løbende blive brandet i løbet af året, og i den uge, det står på, vil man få en promovering og en dækning, der er uden sidestykke.«

»Det er svært at lave noget, der kan matche Den Lille Havfrue så stærkt som Formel 1 kan. Turisme og konference- og mødeaktiviteter er to stærke økonomiske argumenter for at få Formel 1 til byen.«

Tror du ikke, der vil være københavnere, som bliver trætte af, at byen bliver lukket af?

»Det her er jo ikke noget københavnerne eller nogen andre har bedt om. Det er os, der kommer med et tilbud til regeringen og København og siger »værsgo, er det her noget for jer?« Og så er det dem, der må tage stilling til det, når vi har et kvalificeret oplæg. Langt den overvejende del af ruten er meget problemfri, fordi der ikke er beboelse. Det er ikke et eksakt tal, jeg har, men umiddelbart er det lykkes os at skabe en bane, hvor der kun er beboelse på omkring 20-25 procent af den.«

Har der været kørt Formel 1 i København om fem år?

»Jeg siger selvfølgelig ja. Men jeg synes også, at jeg har noget at have ja’et i. Der er udfordringer nok, og de skal blive en del af debatten løbende. Men indtil nu har vi oplevet kolossal opbakning. Så vi kører på, så at sige.«