IC4-toget går op i størrelse

DSB har langt om længe fået typegodkendt det stærkt forsinkede IC4-tog. Det betyder, at to togsæt med plads til 410 passagerer må køre sammenkoblet mellem København og Aalborg fra 17. januar næste år.

Et stigende antal togpassagerer får fra nytår mulighed for at køre med IC4-tog. Fra 17. januar sætter DSB for første gang to sammenkoblede IC4- togsæt med plads til 410 siddende passagerer på banen på strækningen København-Århus-Aalborg. Dermed har det stærkt forsinkede IC4-tog kapacitet nok til at kunne køre i myldretiden på hverdage.

»Indtil nu har der været begrænset anvendelsesmuligheder for IC4, da de kun har kunnet køre som enkelttogsæt. Men fremover kan vi indsætte sammenkoblede IC4-tog på flere af de strækninger, hvor der i dag kører IC3-tog. Det betyder, at flere får glæde af IC4-toget samt, at vi kan frigive flere IC3-tog til de sjællandske pendlerstrækninger. Og det vil i sidste ende betyde, at der samlet set kommer mere materiel på banen og flere siddepladser at gøre godt med i myldretiden,« siger DSBs adm. direktør, Søren Eriksen.

Baggrunden er, at IC4-togene nu kører så stabilt, at de langt om længe har opnået en typegodkendelse, som sætter standarden for den kvalitet, DSB ønsker at tilbyde passagererne. Ud over tilladelsen til sammenkobling omfatter typegodkendelsen bl.a. også en forbedring af softwaren i togcomputerne, så der opstår færre fejl, som giver forsinkelser. Derudover er støjen fra klimaanlæg, motorer og hjul blevet reduceret.

En milepæl

Ifølge trafikforsker Alex Landex, DTU-Transport på Danmarks Tekniske Universitet, er der tale om en milepæl, da sammenkobling af IC4-togsæt er en forudsætning for, at jernbanens markedsandel kan fordobles fra ti til 20 pct. i 2020 - i overensstemmelse med Folketingets overordnede mål.

»Hvis ikke DSB har mulighed for at transportere et stigende antal passagerer, vil det ikke være muligt at fordoble markedsandelen. Og DSB er ret presset på materiel-siden og vil egentlig også være det, når alle 83 IC4-togsæt er blevet leveret,« siger Alex Landex.

DSB går nu i gang med at opgradere de første 14 IC4- togsæt, der blev leveret i perioden 2007-2009, så de fremover kan køre rundt med reduceret støj og færre computerfejl. DSBs adm. direktør, Søren Eriksen, forventer, at et stadigt stigende antal sammenkoblede IC4-tog vil komme på banen som perler på en snor.