»I mine øjne er metrobyggeriet ikke i nærheden af at være en sikker arbejdsplads«

To medarbejdere kom til skade ved den seneste af en lang række uheld ved metrobyggeriet i København. Arbejdstilsynet har langet 60 påbud ud til hovedentreprenøren og fagfolk, og politikere melder sig også i koret af kritikere.

Brand i metrobyggeriet på Nuuks Plads på Nørrebro. Therese Schiang-Franck, indsatsleder ved Københavns Brandvæsen taler med pressen. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag morgen slap to elektrikere forholdsvist heldigt fra en arbejdsulykke på metrobyggeriet i København, da en eksplosion i en transformer sendte stikflammer ud og ramte de to mænd.

Den ene mand er sluppet med lettere forbrændinger i ansigtet, mens den anden stort set slap uskadt.

Fredag formiddag afsluttede Københavns Politi og Arbejdstilsynet deres undersøgelse af tunnelen under Nuuks Plads på Nørrebro, hvor uheldet fandt sted. Arbejdstilsynet siger til Berlingske Nyhedsbureau, at en konklusion ventes senere fredag.

I alt blev 29 personer evakueret fra metrotunnelen, og Metroselskabet vil nu have udarbejdet en hændelsesrapport fra Copenhagen Metro Team, der er hovedentreprenøren på opgaven.

»Ulykker som denne må ikke ske, og vi vil nu hurtigst muligt få afdækket årsagen og dernæst få iværksat de nødvendige initiativer, så en lignende hændelse kan undgås i fremtiden«, siger Metroselskabets tekniske direktør, Erik Skotting, i en pressemeddelelse.

I fagforbundet 3F er man yderst kritisk over for arbejdsforholdene for metrobyggeriets arbejdere. Faglig sekretær Jesper Weihe vil ikke udtale sig om dagens uheld før der forligger en rapport fra myndighederne, men generelt er han ikke overrasket over, at der sker ulykker ved metrobyggeriet.

»Der er rigtig stor risiko for, at medarbejderne kommer til skade, og der har været en lang række af ulykker på metroen allerede. I mine øjne er metrobyggeriet ikke i nærheden af at være en sikker arbejdsplads,« siger Jesper Weihe til Berlingske Nyhedsbureau.

Politiken har den seneste tid bragt en lang række artikler, der beskriver et usædvanligt dårligt arbejdsmiljø på metrobyggeriet. Copenhagen Metro Team har ifølge avisen fået 60 påbud og en rød smiley for dårligt arbejdsmiljø. Det er flest påbud til en virksomhed i år.

Arbejdstilsynet har også rejst en straffesag mod en af Metroselskabets underentreprenører for at have overtrådt arbejdsmiljøloven som en konsekvens af en forbrændingsulykke, der var tæt på at koste to polske metroarbejdere livet.

De mange overtrædelser fik tidligere på året beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) til at øge antallet af faste kontrollanter fra Arbejdstilsynet, men med dagens nye uheld in mente forlanger Enhedslisten, at regeringen skal gøre yderligere for at øge sikkerheden ved metrobyggeriet.

»Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen må forklare, hvorfor arbejdsmiljøet er så elendigt og farligt i Metrobyggeriet. Ved andre store byggerier som Øresundsbroen og DR lykkedes det jo at gennemføre uden så mange alvorlige arbejdsulykker,« siger Enhedslistens ordfører for social dumping, Finn Sørensen (Ø), i en pressemeddelelse.

Partiet foreslår, at man indfører kædeansvar for arbejdsmiljøet, så ansvaret placeres hos hovedentreprenøren.