»I det lys synes jeg sådan set, at vi rammer rigtigt«

Transportminister Pia Olsen Dyhr afviser enhver påstand om, at regeringen om nogle år kan mangle milliarder til sin togplan.

Finansieringen af nye skinner og hurtigere togforbindelser bygger på en forventning om, at olieprisen fortsætter at stige, men prisen er stærkt omdiskuteret. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afviser dog, at der kommer til at mangle penge til togplanen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om alle tog i fremtiden skal køre på el, er det olien, der får hele projektet på skinner.

Danmarks største investering i togtrafikken siden 1990erne skal finansiereres ved at harmonisere olie- og gasselskabernes afgifter for at pumpe olie op af undergrunden i Nordsøen. Men de ca. 28 milliarder kroner, som regeringen forventer at poste i nye skinner og langt hurtigere togforbindelser, bygger på en forventning om, at olieprisen fortsætter sin himmelflugt i de kommende år.

Men olieprisens udvikling er en særdeles omdiskuteret størrelse. Norges statsminister, Jens Stoltenberg, har under den verserende norske valgkamp argumenteret for, at prisen på olie er under pres, da USA har sat sin egenproduktion i vejret, og Kina køber mindre end tidligere. Af den grund har den norske regering nedjusteret sine forventninger til olieprisens udvikling. Men herhjemme fastholder regeringen, at en harmonisering af olieafgifterne vil skaffe de nødvendige penge i togfondens kasse.

Opfordring til skånsom indfasning

Hvorfor er I mere optimistiske i forhold til olieprisen end f.eks. Norge?

»Jeg tror, at der er forskellige vurderinger af situationen. Det har måske også noget at gøre med de konkrete oliefelter, og hvad man har af muligheder for at hive det op. Det vil betyde noget for mængden og dermed også for prisen,« siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Men er jeres finansiering ikke en smule usikker?

»Nej, det mener jeg bestemt ikke, den er. Hvis vi kigger på fremskrivninger fra Det Internationale Energiagentur, vurderer de, at olieprisen stiger endnu mere, end vi forventer. I det lys synes jeg sådan set, at vi rammer rigtigt.«

Efter pres fra oppositionen fremlagde regeringen tidligere på året en såkaldt følsomhedsberegning, som viste, at der vil mangle hele 14,5 milliarder kroner i togfonden, hvis olieprisen f.eks. ender 30 procent lavere end regeringens beregning.

Regeringen opererer med et forsigtighedsprincip om, at I ikke må bruge pengene, før I har dem. Er det ikke risikabelt at sætte projektet i gang, når I reelt ikke ved, hvor mange penge I har at gøre med?

»Nu må vi se, hvordan forhandlingerne om nordsø-olien havner. Jeg kan ikke forudse, hvilket beløb man havner på. Men jeg synes, at det holder,« siger transportministeren.

Det er særligt olie- og gasselskaber som Bayerngas, Hess og Dong Energy, som står uden for Dansk Undergrunds Consortium, der bliver ramt af den nye beskatning. Det skyldes, at de arbejder på en ældre licens, som omfatter et fradrag, som nu bliver kraftigt reduceret. Den bayeriske økonomiminister har i et brev opfordret regeringen til at indføre en mere skånsom indfasning, men det afviser Pia Olsen Dyhr umiddelbart.

»Det vigtige for mig er, at man ligestiller de forskellige selskaber, som borer efter olien. At man altså ligestiller Bayerngas med f.eks. Mærsk.«

Kan du garantere over for danskerne, at den her plan bliver ført ud i livet til tiden uanset olieprisens udvikling?

»Man kan aldrig garantere, at infrastrukturprojekter kommer til tiden. Men det er bestemt ambitionen, at det skal være færdigt til tiden,« siger Pia Olsen Dyhr.