Der er de gode, og der er de onde. Der er loven, og der er lovbryderne. Der er dem, der nedbryder samfundet og dem, der forsøger at opretholde og måske endda forbedre det.
Det er en naiv måde at se virkeligheden på, og netop dén pointe leveres i et væld af variationer i HBO-serien »Billions«, der gennem to sæsoner har fulgt kampen mellem New Yorks statsanklager Chuck Rhoades og den selfmade milliardær og hedgefond-snog Bobby Axelrod.
Dramaet om de to, lovens mand og den snu lovbryder, har været en seersucces, og for streaming-tjenesterne er det som bekendt lig med en ny sæson. Men markedslogikken fører ikke altid noget godt med sig, rent kvalitetsmæssigt, og ofte må serieskaberne ty til sensationalisme og vild dramatik for at dække over, at inspirationen, de gode ideer, allerede er brugt.
Den fælde er tredje sæson af »Billions« ikke gået i. Men serien er også usædvanlig i den forstand, at hvert eneste afsnit i det store hele er det samme. Som Bach gjorde det med sine Goldberg-variationer bliver serieskaberne ved med at gennemspille en fast række temaer og lader det gang på gang stå klart, at de to stridende mænd er spejlinger af hinanden. Begge ærgerrige, ærekære, magtsyge. Og en prekær forbindelse mellem dem er Rhoades’ hustru Wendy, der er psykolog, og tidligere har arbejdet for Axelrod og stadig ikke kan slippe ham. Hun er den, der forklarer de to mænd, hvorfor de gør, som de gør, og på samme tid udlægger psykologien for seerne.
I tredje sæson står Wendys to mænd over for det, den ene har drømt om og den anden frygter, nemlig en retssag. Og mens Rhoades i kulisserne forsøger at presse og manipulere de mennesker, der kører sagen – han er selv inhabil – befinder Axelrod sig i et dilemma: De ufattelige summer på hans konti er indefrosset af staten, og han kan kun få dem tilbage ved at opgive at købe og sælge og handle.
»Det er som at holde op med at trække vejret«, siger han og fortsætter som Rhoades per stedfortræder. Hans protegé i Axe Capital, en ung, bemærkelsesværdigt udseende kvinde, er også det mest interessante i de nye afsnit, hvor det meste altså er, som det plejer: Slagene udkæmpes stadig på distancen, uden at de to mænd står ansigt til ansigt, Rhoades tager stadig sit uformelige jakkesæt af og dyrker SM med sin hustru, Axelrod er stadig et superanalytisk uhyre på markederne, men privat en okay fyr med et godt hjerte bankende under den svinedyre T-shirt.
Paul Giamatti og Damian Lewis, der spiller Rhoades og Axelrod, er begge stærke skuespillere, som holder karaktererne og dramaet levende, og gør det på trods af replikker tynget af metaforer og ordsprog.
»Billions« er, sagt med færre ord, stadig seværdig og tydeligvis inspireret af tiden efter finanskrakket i 2008. Om de ansvarlige, der stadig er i arbejde og er som glat sæbe i lovens hænder, og om dem, der indædt forsøger at stille dem til ansvar. En kamp mellem to fronter. Der i »Billions« hedder Rhoades og Axelrod.
»Billions«. Tredje sæson. Afsnit 1-2. HBO Nordic.