I Danmark skal varerne da være pakket ind

I vore nabolande er der specialbutikker, som helt har afskaffet engangsemballager, og som sælger alle dagligvarer i løs vægt. I Danmark er vi ikke så glade for at købe varer, der ikke er pakket ind.

I det økologiske Whole Foods Market i Seattle er en hel væg fyldt med tag-selv-automater med korn, pasta, ris, linser, nødder, tørrede frugter, morgenmads-produkter osv. Kunder kan undgå engangsemballage ved at hælde varerne ned i medbragte beholdere, der er vejet på butikkens vægt. Foto: Lone Rasmussen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er næsten så sødt som i gamle dage, hvor marketenderen tog smørret direkte af dritlen og pakkede i bøttepapir; hvor spækhøkeren lagde pølserne og æggene ned i den medbragte vidjekurv; og hvor urtekræmmeren vejede kaffen og peberet af i husmoderens medbragte dåser.

Men det er meget moderne nutid i byer som Berlin, Wien, Seattle og London, som har specialbutikker, der sælger alle varer i løs vægt og så vidt muligt uden brug af engangsemballage. De uindpakkede dagligvarer har ikke helt nået Danmark endnu, men trendbølger fra udlandet plejer at ramme vore kyster. I hvert fald i skvulp.

»Det er utroligt »in« i USA at købe alt muligt i løs vægt: Morgenmadsprodukter, nødder, krydderier, vaskepulver og så videre.« siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.Hun har »unpackaged«-trenden med i sin næste »shopperapport«, som brancheorganisationen laver til sine detailhandlende fra USA.

Morgenmadsautomat

I udlandet sælger »unpackaged«-butikkerne primært økologiske og lokalt producerede varer, og formålet med at spare på emballagen er klart mere bæredygtighed, end det er kroner og ørebesparelse.

Her i Danmark har de store dagligvarekæder forsøgt med større eller mindre held at tilbyde uindpakkede varer. F.eks. prøvede Coop for en snes år siden i sine OBS-varehuse at stille morgenmadsautomater op med havregryn, mysli, cornflakes osv.

»Det blev mildest talt ingen succes. Måske fordi det netop var morgenmadsprodukter, hvor vi har nogle meget stærke mærkevarer. Og en mærkevare skal være i den rigtige emballage, ellers ved man jo ikke, at det er OTA Solgryn eller Kelloggs’ cornflakes,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Dagligvarekoncernen forsøger at spare på emballagen, men har ikke i øjeblikket forsøg med helt at tage emballagen af varer, der plejer at være pakket ind.»Mærkevaren opstod jo, så forbrugeren var sikker på at få den samme ensartede kvalitet. Men den kan man også sikre ved, at man kunne røre og lugte ved tingene,« siger Steen Resen, marketingchef i Urtekram, den største skandinaviske grossist i økologiske varer.

Urtekram har »et hav« af varer, som godt kunne sælges i løs vægt som linser, nødder, tørret frugt, mel, ris, krydderier og pasta, men som i dag kun sælges til dagligvarehandelen i afmålte poser

»Vi kan lige så godt levere linser til butikken i en »big bag« som i 200 grams poser. Og man snakker rigtigt meget i branchen om at sælge varer i løs vægt som på et marked. Men vi mærker ingen efterspørgsel på det fra butikkerne endnu,« siger Steen Resen.

Kålhoved efter vægt fik salget til at falde

»Små kålhoveder koster det samme som de store, og det får måske nogen kunder til at købe mere, end de egentlig har brug for. Derfor prøvede vi at tilbyde salg af visse grøntsager efter vægt, men det fik faktisk salget til at falde,« siger Maia Sejersen, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, der har haft forsøg i Føtex Food-butikkerne med at sælge nødder og tørret frugt i tag-selv-automater.

»Nogle kunder syntes, at det var for besværligt. Der forsvandt også for mange nødder til »prøvesmagning«, og en del kunder finder det uhygiejnisk, hvis andre kan komme til at røre ved deres varer,« siger Maia Sejersen.

Salg af fødevarer i løs vægt og stykvis kender vi allerede fra mange varer, hvor emballagen dog leveres af butikken selv. Fødevarestyrelsen har for nylig uddelt sure smileys og bøder for brødsalget i nogle butikker, hvor der var for stor risiko for, at uvaskede hænder rørte ved den næste kundes brød eller kager.

Når det gælder ægsalg fra gårdbutikker er det ulovligt at bruge kundernes medbragte genbrugsæggebakker på grund af salmonellarisikoen, men Fødevarestyrelsen har ikke et færdigt regelsæt for alt salg af fødevarer i løs vægt.

»Generelt er det butikkerne, som skal sikre fødevaresikkerheden. Den dag nogen fortæller os, at de gerne vil sælge fødevarer i kundernes medbragte genbrugsemballage, vil vi se på de konkrete udfordringer. F.eks. hvordan butikken sikrer sig mod, at en forbrugers uhygiejniske beholder forurener de næste forbrugeres fødevarer med smitte,« siger Inge-Lis Kyllesbæk, dyrlæge i Fødevarestyrelsens enhed for fødevaresikkerhed.