Hvornår skal butikken have dit CPR-nummer?

Som hovedregel har butikker ikke ret til at kræve CPR af forbrugere

Foto: CARLO ALLEGRI. Dit CPR-nummer bør ikke være dit kundenummer i enhver lille netbutik.
Læs mere
Fold sammen

Hvis en virksomhed beder om dit CPR-nummer i en privat handel kan det være i strid med markedsføringsskik og du kan anmelde dem til Forbrugerombudsmanden.

»Det vil normalt være i strid med god skik, hvis virksomheden beder om at få at forbrugerens cpr-nummer ved køb af en enkeltstående vare. Omvendt vil det typisk være lovligt, når der er tale om en løbende aftale som et abonnement,« siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, der netop har har offentligjort et notat med retningslinjer ud for, hvornår virksomhedernes må kræve CPR-nummer af forbrugere.

Af retningslinjerne fremgår, at det som regel vil være i strid med god markedsføringsski, hvis du bliver bedt om CPR-nummer når du køber en vare kontant i en butik, hvor varen samtidig udleveres eller bringes ud. Der er heller ikke grund til at du skal afgive dit CPR-nummer ved nethandel, hvis du ikke indgår en løbende aftale. Og det burde ikke være nødvendigt at give CPR-nummer for at få pengene tilbage hvis du returnere en vare til en handlende.

I nogle tilfælde har virksomheden ret til at få dit CPR-nummer som forbruger.  Det gælder, hvis det er fastsat i en anden lovgivning, eller hvis du indgår i en løbende aftale, som kan være et abonnement på aviser eller tjenesteydelser, et motionscentermedlemskab, eller et lejeforhold.

»Vi bliver jævnligt kontaktet af forbrugere, der er utilfredse med, at virksomheder kræver at få deres cpr-nummer, og som spørger, om de må det. Med notatet sætter vi rammerne for, hvornår det er lovligt, og hvornår det ikke er,« siger Benedikte Havskov Hansen.

Der kan selvfølgelig også være tilfælde, hvor det er i din egen interesse frivilligt at opgive CPR-nummer, fx hvis du kan få et skattefradrag fordi beløbet går til  velgørende formål.