Hver tredje dansker føler sig udfordret af digitaliseringen

Selvom et flertal af danskerne mener, at digitaliseringen har gjort det nemmere at kommunikere med offentligheden, volder online-kommunikationen fortsat problemer for hver tredje dansker, viser en ny undersøgelse.

Læs mere
Fold sammen

NemID og Digital Post har ikke ligefrem gjort kommunikationen med det offentlige nemmere.

Det mener i hvert fald hver tredje dansker ifølge en undersøgelse, som analysebureauet Wilke har foretaget for Avisen.dk.

Helt konkret svarer 33,5 procent af undersøgelsens 1.010 adspurgte, at de ikke synes, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere efter digitaliseringen.

Ifølge Søren Skaarup, der har forsket i borgernes relation til digitale myndigheder, er det især den fysiske kontakt, nogle danskere mangler i digitaliseringen.

»Når folk ringer eller møder op i kommunen, så er det jo ofte for at få den her dialog. For at møde et rigtigt menneske. Og det gælder især, når der rigtig meget på spil,« siger han til Avisen.dk

Det er dog ikke flertallet, der er utilfredse med digitaliseringen. Således erklærer 51,7 procent af undersøgelsens respondenter sig enige i, at NemID og e-boks faktisk har været med til at gøre kontakten til det offentlige lettere.

Indførslen af digital post fra det offentlige trådte i kraft 1. november 2014, og i dag modtager 89 procent af danskerne ifølge Avisen.dks oplysninger digital post.