Hver tredje bedemand lever ikke op til lovkrav om prisoplysninger

Mange bedemænd lever stadig ikke op til kravene om oplysning af priser, viser stikprøve foretaget af Forbrugerrådet Tænk.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere end tre ud af ti certificerede bedemænd oplyser ikke om deres priser, som de skal. Det viser en stikprøve, som Forbrugerrådet Tænk har lavet, skriver Jyllands-Posten.

»Vi lavede sidste år en lignende undersøgelse med stort set samme resultat, og det er skuffende, at så mange af bedemændene stadig ikke giver forbrugerne ordentligt oplysning om priserne. Efter den seneste undersøgelse meddelte Danske Bedemænd, at man ville stramme op, men der er stadig lang vej til fuld prisgennemsigtighed. Det burde gå hurtigere, for det er ikke raketvidenskab at lægge priserne frem,« siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

I 2013 lancerede brancheorganisationen Danske Bedemænd en certificeringsordning, som skal vise forbrugerne vej til de dele af branchen, der lever op til faste krav om god forretningsførelse og prisgennemsigtighed.

For at få certificeringen skal bedemandsforretninger skilte med mimimum tre priseksempler på deres hjemmeside, men ifølge stikprøven på 88 bedemandsforretningers hjemmesider er det kun knap 70 procent af bedemændene, der lever op til kravene.

Chefkonsulent Axel Jørgensen fra Danske Bedemænd er enig i, at der skal være prisgennemsigtighed hos bedemændene, men han har svært ved at tro, at Forbrugerrådet Tænk har fundet certificerede bedemænd med hjemmesider helt uden priser. Han sætter desuden spørgsmålstegn ved, om brancheforeningen lovligt kan kræve, at der skal tre priseksempler på hjemmesiden.