Hver fjerde har undgået at gå på restaurant på grund af coronapas: »Tvivl er bare en barriere«

En ny Gallup viser, hvor hårdt restauranter og barer bliver ramt af kravet om et coronapas, og ifølge brancheorganisation dræber coronapasset meget af den spontanitet, som restaurationer lever af.

Hos HORESTA er man trætte af den lange række regler, som man mener har gjort genåbningslivet særdeles svært for restaurationer landet over. Niels Ahlmann Olesen

Efterhånden har de fleste velsagtens oplevet at stå foran en restauration og overveje, om man nu lige var blevet testet indenfor de seneste 72 timer.

Er testen for gammel? Udløber den en time senere, og betyder det så, at man skal forlade stedet igen?

Ifølge Nadeem Wasi, der er medlemschef hos brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turismeerhvervet, HORESTA, er den slags tvivl blandt gæster på restauranter, cafeer, barer og værtshuse ingen sjældenhed.

Ofte kan den også få folk til at blive væk, siger han.

»Det er en forhindring, at det spontane ikke er muligt. Der skal jo bare være én person i en forsamling, der ikke er testet, for at hele gruppen dropper at tage på restaurant,« siger Nadeem Wasi.

Og noget tyder på, at det krav om planlægning, der ligger i coronapasset, har kostet danske restaurationer penge.

En ny meningsmåling, som Gallup har lavet for Berlingske, viser i hvert fald, at 25 procent af de adspurgte danskere har undladt at gå på restaurant, fordi de skulle vise coronapas.

For cafeer, barer og værtshuse er det tal 20 procent.

Det eneste, der undrer Nadeem Wasi, er, at tallene ikke er højere. Han fortæller nemlig, at han har fået rigtig mange henvendelser om emnet fra organisationens medlemmer. Og som nævnt er det kundernes tvivl og tab af spontanitet, der er den store dræber.

Det nye coronapas blev lanceret fredag den 28. maj. Nok skulle appen være nemmere at bruge, men hos HORESTA så man fortsat helst, at kravet om coronapas på restauranter, cafeer og barer blev afskaffet. Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

»Der er en masse tvivl, og tvivl er bare én barriere for, at folk gør det, de ellers har lyst til,« siger han.

Afskaf coronapasset

Ifølge Nadeem Wasi er også mange restaurationer udfordret på logistikken, når gæster skal have tjekket deres coronapas.

»På små steder uden meget personale kan det være meget bøvlet, når folk også skal anvises til bordene og betale og bestille. Det er en ekstra opgave, der kommer oveni alt det andet, og vi er ikke vant til at agere myndighed,« siger han.

Stod det til HORESTA, blev kravet om fremvisning af coronapas afskaffet omgående, siger han, og pointerer at det blot er en af flere regler, der har gjort det »meget svært« for restauratører at genåbne og drive deres forretninger.

»Tidligere var der også reglen om, at man skulle bestille bord 30 minutter før, men den fik man heldigvis afskaffet,« siger han.