Hver anden vikar mangler læreruddannelse

For hver elev, der går ud af folkeskolen, står vikarer for knap ét år af deres samlede undervisning.

Vikarer stod for cirka otte procent af undervisningen i 2010 og 2011. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Nye tal fra Ministeriet for Børn og Undervisning får elever, forældre og forskere til at efterlyse et opgør med det store vikarforbrug, som ifølge dem går ud over det faglige niveau i folkeskolen. Det skriver Politiken.

»Når vikarerne ikke er uddannede, bliver undervisningen ofte til underholdning. Den planlagte undervisning bliver ikke gennemført, og det gør det næsten umuligt for den faste lærer at følge op på vikartimerne. Det skader naturligvis elevernes læring,« siger Niels Egelund, der er professor ved Aarhus Universitet.

Vikarer stod for cirka otte procent af undervisningen i 2010 og 2011, viser tallene fra undersøgelsen ifølge Politiken.

»De danske skoleelever har krav på altid at få god undervisning, også selv om den faste lærer kun er syg en enkelt dag,« siger Agnete Vienberg Hansen, der er formand for Danske Skoleelever.

Elevforeningen anbefaler, at kommunerne sikrer, at vikarerne har den rette uddannelse og erfaring ved at oprette en vikardatabase, som skolerne kan rekruttere fra.

I 2010 lovede Venstres daværende undervisningsminister, Tina Nedergaard (V), at problemet med vikarforbrug ville blive løst i løbet af et år. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har ikke siden indfriet sin forgængers ambition.

Hun erkender, at der er »alt for mange timer, der bliver aflyst eller dækket af vikarer,« skriver Politiken.

»Jeg har indskærpet over for kommunerne, at de skulle løse problemet,« udtaler hun i en skriftlig kommentar til Politiken.

Formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle, opfordrer skolerne til at bruge færre vikarer uden læreruddannelse.

»Men i sidste ende er det den enkelte skole, som bestemmer, hvordan de vil håndtere problemet«, siger han.