Hver anden københavner skal cykle på arbejde

Fra 2015 vil Københavns Kommune have hver anden københavner til at bruge cyklen som sit foretrukne transportmiddel. Men hvor skal vi parkere cyklerne?

Cykelparkering i København kan være noget af en udfordring. Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard, svarer på hvad kommunen gør for at løse problemet. Fold sammen
Læs mere
Foto: unknown
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Kommune har stillet som mål, at hver anden københavner skal traske i pedalerne for at komme på arbejde fra år 2015.

Det sker i forbindelse med projektet "København - cyklernes by", hvor kommunen sætter det beskedne mål, at København skal være verdens bedste cykelby med fokus på formindsket CO2-udslip og og forøget sundhed for den hjulende befolkning.

I dag cykler 37 procent af københavnerne på arbejde eller i skole, og hvis du hører til de 37 procent, så er du sikkert også bekendt med problemet cykelparkering.

Flyder med cykler

Overalt i Københavns gader flyder det med cykler, og hvis du endelig er heldig at kunne parkere cyklen foran dit arbejde, kan det være noget af en opgave at vride den ud af den bunke af cykler, som helt sikkert er blevet parkeret "oveni" din, siden du forlod den tidligere på morgenen.

Berlingske har derfor taget jerntyren ved hornene og bedt Københavns borgmester for Teknik og Miljø, Bo Asmus Kjeldgaard, om at svare på, hvad kommunen gør for at imødekomme de mange cyklister.

Hvilke initiativer er der taget i forhold til at forbedre cykelparkeringen rundt omkring i byen?

Bo Asmus Kjeldgaard: Vores store succes med at etablere København som cykelby - oven i købet verdens bedste cykelby - stiller os over for nogle udfordringer. Vi risikerer simpelthen at drukne i vores egen succes, hvis vi undlader at følge op med investeringer i infrastruktur og cykelparkering til de mange cyklister. Der er de seneste tre år lavet omkring 5000 nye parkeringspladser på veje, fortove og stationer. Lige nu er der et projekt i gang med bedre parkering på Svanemølle station, hvor der kommer mere end 600 nye pladser. Desuden har vi tre cykelbutlere, der rydder op på udvalgte metrostationer og hjælper med at få cyklerne parkeret korrekt. Endelig har vi et helt hold, der løbende fjerner de cykellig, der ligger rundt omkring på gader og pladser.

I vil have 50 % af københavnerne op på cyklen per 2015. Er der tænkt cykelparkering ind i den vision? Og hvis ja, hvordan?

Bo Asmus Kjeldgaard: Vi har i kommuneplanen bestemt, at der skal etableres cykelparkeringer, når der bygges nyt i byen - for eksempel vil der være et forsænket areal til cykelparkering ved den nye Nørrebro Station, så folk hurtigt og nemt kan parkere cyklen og tage videre med offentlig transport. Vi har et ønske om at etablere flere p-pladser generelt, og vi vil have fokus på det i årets budgetforhandlinger.

Har I glemt parkeringen, når I forsøger at øge andelen af cyklende?

Bo Asmus Kjeldgaard: Parkeringen er ikke glemt. Vi har løbende fokus på det, når vi laver kommuneplaner og budgetforhandlinger, og ikke mindst når vi bygger nyt i byen. For eksempel ved Købmagergade og de nye metroforpladser. Der hvor parkeringen kan have afgørende betydning er på stationer og arbejdspladser. Vi er især opmærksomme på, at der er gode parkeringsforhold på stationerne, så folk kan have deres cykel stående tørt og ikke mindst trygt. Vi overvejer, hvordan man kan lave en god cykelparkeringsordning i samarbejde med de store virksomheder i byen. Og selvfølgelig også på kommunens egne adresser.

Hvis du oplever problemer på cykelturen gennem Københavns gader og stræder, har kommunen oprettet en side, hvor du kan komme med tips og ideer til, hvordan København bliver en bedre cykelby.