Hvad pokker gør man, hvis man ikke har fået trænet til DHL-stafet?

Hvad kan man gøre, hvis man har tilmeldt sig DHL-stafetten, men overhovedet ikke har trænet? Vi spurgte en løbeekspert.

Hvad pokker gør man, hvis man skal løbe DHL-stafet om en uge og ikke har trænet? Det er ikke skribenten på billedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Axel Schütt

Det var sidst i maj, da jeg havde en oplevelse, som i de dage blev spejlet overalt på de danske arbejdspladser. Min kollega Anna vendte sig mod mig og spurgte:

»Skal du ikke være med til at løbe DHL-stafet?«

Min første reaktion var at afslå sådan et tåbeligt spørgsmål med en hånlatter. Så forestil dig min overraskelse, da jeg i stedet hørte mig selv sige:

»Jo da! Det er kun fem kilometer, ikke?«

Kun fem kilometer! Jeg havde ikke løbet fem kilometer i et stræk i årevis. Jeg hader at løbe! Men inden jeg nåede at trække mit svar tilbage, blev jeg ramt af en bølge af god gammeldags efterrationalisering. For nu havde jeg jo en anledning til at komme i lidt bedre form. Og man får jo en t-shirt. Og pølser. Og øl. Og der var mere end tre måneder til. Masser af tid.

Nu er der en uge til. Jeg har stadig ikke løbet fem kilometer i et hug. Indtil i forgårs havde sommerens eneste løbeture faktisk kun været hen til flasken i et spil øl-stafet. Og selv der blev jeg forpustet.

Sidste år deltog mere end 200.000 danskere i DHL-stafetten, og hvis der opnås et lignende deltagertal i år, så er det ikke usandsynligt, at der sidder andre kommende deltagere derude, hvor hverdagen (og/eller dovenskaben) kom i vejen for den planlagte løbetræning.

Derfor ringede jeg til Henrik Duer, der er professionel træner og vært på TV3-programmet »Ekstremt fed - et år til at redde livet« for at høre, om der var noget, vi stakler kunne gøre for ikke at skuffe kollegaerne alt for groft.

»Jeg… Øhhh… ,« starter Henrik Duer. Ikke just en opmuntrende start.

»Jeg vil sige, at du kan ikke rigtigt gøre noget på otte dage, hvis du er fuldstændigt utrænet.«

Henrik Duer foreslår, at man tager en prøvetur for at se, om man overhovedet kan gennemføre et fem kilometer langt løb. Hvad Henrik ikke ved er, at jeg gjorde netop det for få dage siden. Efter tre en halv kilometer besluttede min hofte at lade sig skille fra hofteskålen efter et 29 år langt ægteskab. Sådan føltes det i hvert fald.

Det gør ikke ligefrem hans næste bemærkning mere opløftende.

»Hvis du ikke kan løbe fem kilometer nu, så kan du heller ikke i næste uge,« siger Henrik Duer og sætter dermed det sidste kistesøm i min drøm om en hemmelig træningsplan, som kun de rige og berømte kender til.

Coach Henrik Duer. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang.

Kan jeg spise noget i dagene op til, der kan gøre det nemmere? Eller hvad med at spise en masse Mars-barer lige inden?

»Distancen er så kort, at der ikke er nogen risiko for at gå sukkerkold. Så det får du ikke noget ud af.«

Så jeg skal ikke spise 2,5 kg. pasta dagen inden løbet?

»Overhovedet ikke.«

Så chokoladebarer og pasta carbonara er ikke vejen til en god løbetid. Hvem havde gættet det? Men så kan jeg vel overvinde mine fysiske begrænsninger med en mental indsats, ikke? Mind over matter og alt det der.

»Det vigtigste, du kan gøre, er at fokusere på at gøre det til en god oplevelse,« siger Henrik Duer.

Har du et enkelt råd til mig og de andre, der ikke føler sig i god nok form?

»Det er et spørgsmål om intensitet. Alle kan også løbe et maraton, hvis intensiteten er tilstrækkeligt langt nede. Hvis jeg var dig, ville jeg starte i et lidt langsommere tempo. Og så kan du altid give den gas, hvis du har diamanter i benene efter tre kilometer.«

Henrik Duers gode råd til løbeturen

1. Start roligt ud. Det er vigtigt. Du kan altid gå op i tempo.

2. Fokuser på den gode oplevelse. Det kunne jo være fedt, hvis du fortsatte med at løbe bagefter, så få gjort det til en god oplevelse. Så bliver løbet også meget meget nemmere på dagen.

3. Skru ambitionsniveauet ned. Du får, som du har fortjent, så har du ikke trænet, så skal du ikke forvente at sætte ny rekord.