Hun skal rydde op efter årtiets IT-skandale hos Skat

Sammenbruddet i Skats milliarddyre EFI-system har efterladt et gigantisk hul midt i den offentlige forvaltning. Lizzi Jacobsen er ny direktør for inddrivelsen i Skat og skal rydde op efter det jordskælv, nedlukningen af det skandaleramte system medførte. En uriaspost, kan man mene. Eller, som hovedpersonen selv: En borgerpligt.

Lizzi Jakobsen er ny chef for inddrivelse hos Skat og skal stå for genopbygningen af et nyt inddrivelsessystem efter nedlukningen af det milliondyre EFI-system. (Foto: Jens Astrup) Fold sammen
Læs mere

To mænd med rygmærker og attachémapper går ned ad en gade. Det er gråvejr, og gaden er støvsuget for mennesker. På ryggen af de to mænd, der minder om en krydsning af en rocker og en medarbejder hos Skat, står »EFI Danmark«.

Motivet stammer fra en flere år gammel Lars Andersen-tegning bragt i Berlingske som en kommentar til opbygningen af Skats storstilede EFI-system, der skulle stå for inddrivelse af danskernes gæld til det offentlige.

Tegningen er blevet blevet blæst op i plakatstørrelse og hænger 12 meter fra Lizzi Jakobsens kontor i Skats hovedsæde i Østbanegade i København. En vittig Skat-medarbejder har tilføjet et kors på de to mænds rygmærker. Formentlig som en humoristisk kommentar til nedlukningen af det skandaleramte IT-system sidste efterår.

Lizzi Jakobsen er ny chef for inddrivelse hos Skat og skal stå for genopbygningen af et nyt inddrivelsessystem, efter at nedlukningen af det milliarddyre EFI-system har efterladt et gigantisk hul hos Skat og de mange kommuner og offentlige virksomheder, der er afhængige af at få inddrevet danskernes gæld.

Lizzi Jakobsen, der tidligere har været vicedirektør i Fødevarestyrelsen og direktør i Sikkerhedsstyrelsen, startede 18. april i Skat og sidder dermed med ansvaret for det måske mest udskældte og skandaleramte område i hele den offentlige forvaltning.

Det kan synes som en næsten håbløs opgave at skulle genskabe tilliden til, at Skat igen kan inddrive p-bøder, togbøder, skattegæld med mere fra danskerne, efter skatteminister Karsten Lauritzen (V) skrinlagde det højtprofilerede EFI-system i efteråret.

Omvendt kan man – iført mere positive briller – hævde, at Lizzi Jakobsen overtager et område, der er bombet så langt tilbage, at det kun kan gå fremad.

Ingen af udlægningerne vinder dog genklang hos Lizzi Jakobsen, da hun inviterer Berlingske på besøg:

»Jeg har en anden udlægning, Jeg synes, at det er den mest spændende stol i den offentlige sektor, der findes lige nu. Samfundsøkonomisk er en af de vigtigste opgaver lige nu at få inddrivelsen tilbage på sporet,« siger Lizzi Jakobsen.

Der kan formentligt skrives utallige lærebøger om IT og projektledelse med udgangspunkt i det fejlslagne EFI-system. Men den korte version af historien er således:

EFI-systemet blev født ud af 00ernes tankegang om at digitalisere og samtænke den kritiske infrastruktur i den offentlige sektor. Systemet skulle stå for en effektiv og automatisk inddrivelse af al danskernes gæld til det offentlige og skulle blandt andet kunne håndtere 300 forskellige typer af fordringer samt kompliceret og forskelligartet lovgivning fra samtlige landets ministerier.

Men hurtigt blev projektet forsinket og fordyret. Samlet rundede prisen for EFI og sidesystemet DMI en milliard. Til sidst blev systemet spøgefuldt kaldt »7-9-13« på gangene i Skat, fordi det først skulle have været implementeret i 2007, så 2009, men først kom i gang i 2013. Herefter fik systemet kun en kort, turbulent levetid og en voldsom død.

I september 2015 kunne Berlingske afsløre, at EFI-systemet ifølge Kammeradvokaten brød loven. Blandt andet inddrev IT-systemet gæld, der var forældet, og folks betalingsevne blev beregnet ud fra uaktuelle oplysninger. Fejlene var så massive, at Skat og Skatteministeriet i september besluttede at lukke det milliarddyre IT-system ned, og Skat har lige siden kæmpet med at opgøre omfanget af ulovlighederne.

Imens et nyt system udvikles, kører inddrivelsen på vågeblus, hvilket har fået restancerne til at vokse voldsomt, og Skatteministeriet har anslået, at skandalen kan ende med at koste statskassen op mod svimlende 14 mia. kr. Til at løse opgaven har Folketinget måttet grave dybt i pengeposen, og Skat har flyttet flere hundrede medarbejdere fra andre områder til inddrivelsen, der lige nu primært foregår manuelt. Samtidig skal de mange nye medarbejdere vurdere, om gælden lovligt kan inddrives ved såkaldte retskraftvurderinger.

Sådan ser udsigten fra Lizzi Jakobsens kontor ud. Men den nyudnævnte direktør vil – i hvert fald ikke offentligt – dvæle synderligt ved årsagerne til EFI-kollapset, som hun nu skal rydde op efter:

»Jeg kigger fremad, og det vigtigste er nu, at vi skal have inddrivelsen op at køre og gøre det rigtigt,« siger hun.

Hvad er der gået galt med EFI?

»Jeg har siddet i denne stol i to måneder, og jeg har ikke lyst til at komme med min mening om, hvad der er gået galt. Jeg forholder mig til, hvad vi har fået af opgave. Det handler om at skabe et nyt inddrivelsessystem, en ny organisation og en ny måde at lave inddrivelse på. Vi skal have skabt en spændende hverdag, hvor vi kan gøre det korrekt, effektivt og lovligt.«

Selvom du ikke vil kigge tilbage, så er det vel ingen hemmelighed, at det ikke er den nemmeste opgave, som du har fået?

»Jeg har ikke nogen særlig målestok for, hvad der er nemt og vanskeligt. Det her er hamrende vigtigt og interessant. Jeg kan slet ikke lade være, og jeg synes, at det er en slags samfundstjeneste og borgerpligt at hjælpe med det her problem. Det er vigtigt at lære, at et system kan ikke gøre det alene. Det er vigtigt at have dygtige medarbejdere og have en lovgivning, der understøtter det.«

Så kan man lære af forsøget på at opbygge EFI, at man ikke kan forlade sig på et IT-system alene?

»Man kan lære, at man skal gå på flere ben, og at der skal være en balance og en sikkerhed. Lige nu gør vi eksempelvis mange ting manuelt og har dobbeltøjne på alt. Det betyder, at en kollega kigger på alle sager, så vi er sikre på at gøre det rigtigt. Vi er meget langt fra, at den nye inddrivelse er, som den skal være. Det tager år at komme dertil.«

Det må være en enorm oprydningsopgave?

»Ja. Det er klart. Nu hilste jeg den anden dag på nogle af de 300 nye medarbejdere, som vi får. Jeg var ude hos et nyt kuld, som jeg kalder dem, i mandags i Aarhus, og sagde til dem, at lige nu rydder vi op og laver retskraftsvurdering. Det er vigtigt for at skaffe et grundlag for at arbejde målrettet med denne her kæmpe oprydningsopgave. Det giver mening for mig og for medarbejderne, da det er er en midlertidig opgave, indtil vi får en hverdag, hvor vi skal arbejde med inddrivelse, der er kerneopgaven og kernekompetencen. Det er lyset for enden af tunnelen. Men vi skal have noget at inddrive gælden på baggrund af, og det skal være rigtigt, det vi gør.«

Er I i en undtagelsestilstand lige nu?

»Det er dit ord, og jeg ved ikke, om jeg kan komme på et bedre ord. Men det er helt klart en midlertidig situation, som vi står i.«

Var det for ambitiøst at lave et IT-system, der skulle kunne håndtere al gæld?

»Jeg vil hellere vende den rundt. Vi har lært, at vi ikke skal smide det hele i et IT-system, som har den kompleksitet, som vores område har i dag.«

Lizzi Jakobsen overtager stolen efter Jens Sørensen, der blev fjernet fra posten som inddrivelsesdirektør i efteråret. Dog ikke på grund af EFI-skandalen, men på grund af én af de andre store møgsager i Skat, sagen om svindel med refusion af udbytteskat, der ligeledes koster statskassen milliarder. Ansvaret for EFI blev placeret hos den nu ligeledes forhenværende IT-direktør Jan Topp Rasmussen.

Men balladen, kritikken og udskiftningerne til trods er det 1.200 fortrøstningsfulde ansigter, Lizzi Jakobsen møder i Skats inddrivelsesafdeling.

»Det største og det mest positive har været de engagerede medarbejdere. Jeg oplever, at medarbejderne er oprigtigt optagede af at inddrive den gæld, som borgerne og virksomhederne skylder til det offentlige. Det handler om at få pengene tilbage i kassen, hvor de hører til. Hvad enten det er kommunerne, Skat selv, politiet eller andre, så er organisationen gennemsyret af den retfærdighedsfølelse, der ligger i, at enhver skal svare sit. Den dedikation oplever jeg som meget stærk, og det giver mig en tro på, at der er noget at bygge videre på.«

Du siger, at det kan tage år, før den nye inddrivelse er klar?

»Det handler meget om de rammer, som bliver skabt politisk. Men jeg ser det som et flerårigt projekt at genopbygge inddrivelsen.«

Hvorfor ser du det som en borgerpligt? Du får vel løn?

»Jo, selvfølgelig. Men bare fordi, noget kan synes svært, så behøver det ikke være noget, som du skal frygte. Samfundet har brug for, at vi får løst denne her opgave. Så hvorfor så ikke give det en chance og være med til at trække organisationen i den rigtige retning?«

Hvad kan du byde på?

»Jeg har erfaring med transformationsprocesser i Fødevarestyrelsen i forhold til kødkontrollen og fra Erhvervs- og Vækstministeriet om, hvad lovgivning i virkeligheden kan være med til at forenkle til gavn for organisationen og for vækst i samfundet. Jeg vil kalde det solid embedsmandserfaring og erfaring med noget, der er svært og har stort offentligt fokus. Det er store og vanskelige opgaver, som vi står med.«

Det er ingen hemmelighed, at flere af jeres kunder, kommunerne, forsyningsselskaberne og andre, er stærkt utilfredse med jeres manglende evne til at inddrive gæld. Hvad vil du sige til dem?

»Vi skal gøre det attraktiv at være kunder hos os. Vi skal være de bedste til at inddrive gæld. Det handler meget om at hjælpe kunderne. Den største kunde er Skat selv, men også kommuner, DR og politiet er store kunder. I den forbindelse er det vigtigt med en løbende dialog og indblik i hinandens vilkår.«

Der er historier om, at borgere med gæld til det offentlige ikke længere betaler, da de ved, at inddrivelsen hos Skat ligger i ruiner. Hvad er dit budskab til dem?

»Jeg vil sige til dem, at de skal huske, at ministeren har fået vedtaget lovgivning, som betyder, at deres gæld ikke bliver forældet før 2021. Gælden går ikke væk.«

Når du fortæller venner og bekendte, at du skal stå i spidsen for inddrivelse i Skat, hvordan reagerer de så?

»Jeg har fået tre kategorier af reaktioner. De der kender mig rigtig godt siger, at det lige er en opgave for mig. Så er der nogen, der siger, at det er fantastisk, at jeg tør og gider. Og nogle få, der siger: Hold da op, hvad er det, du går ind til. Men jeg kan ikke lade være.«