Hovsa: Ny Beyoncé-plade lyder som Zex, fordi det er Zex

Lyder den ikke underlig, den nye vinyl-LP fra Beyoncé? Jo, for på nogle af trykkene af »Lemonade« er hendes sange blevet forbyttet med canadisk punk.

Beyoncé under turne i 2009, året efter udgivelsen af »I Am... Sasha Fierce«.  Fold sammen
Læs mere
Foto: GUSTAU NACARINO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tænk at lægge popdronningen Beyoncés nye LP »Lemonade« i gul vinyl på grammofonen, gøre klar til at gi’ den gas til sange som »Hold Up« og så opdage, at der i stedet for Queen Bey strømmer hårdtpumpet, canadisk punk ud af højtalerne.

Nej, det lyder ikke godt i ørerne på Beyoncé-fans, men det er ikke desto mindre, hvad der er sket for europæiske købere af det angiveligt bedst sælgende album i verden sidste år.

Ved »menneskelige fejl«, som det hedder, er det lykkedes tyske Celebrate Records at forbytte trykket til a-siden på »Lemonade« med trykket til a-siden på den canadiske punkgruppe Zexs nye LP, »Uphill Battle«. Altså ud med Beyoncés­ soul på sange som »Pray You Catch Me« »Hold Up« og »Don’t Hurt Yourself« og ind med en kende vildere guitarfræs fra kvartetten fra Ontario.

Den slags sker i pladebranchen. At der bliver byttet om på tryk. Tidligere i år blev en ny LP fra bandet Gordi trykt med en b-side med sange fra Queens of The Stone Ages plade »Villains«, der på det tidspunkt endnu ikke var udgivet. Og i 2015 fandt sange fra Wildhoney vej til et genoptryk af Lana Del Reys »Born to Die«, fremgår det af stereogum.com.

Beyoncé – nu som punker – har formentlig også fundet vej til Danmark. I hvert fald beretter en lettere forundret forsanger i Zex, Gretchen Steel, over for slate.com, hvordan hun blev opmærksom på misforståelsen, som bandet i øvrigt synes er »virkelig sjov«.

»... så tjekkede jeg vores Zex-side (på Facebook, red.), som jeg administrerer, og da jeg kiggede på beskederne, var der omkring ni tilfældige fra folk i Danmark...,« siger hun.

Gretchen Steel kan også fortælle, at hende og Zex, nu, da bandet har knyttet en slags bånd med Beyoncé, gerne vil samarbejde med hende.­ Gretchen Steel »ville elske« det. Hun fremhæver nummeret »Telephone« med Beyoncé­ og Lady Gaga. Hun kunne, forklarer hun, »beat the shit out of that song«.

»... Vi spillede i Japan, og jeg begyndte at bløde fra mit ansigt, og folk løb skræmte væk fra mig. For mig handler det om at være vild, som et dyr, og det skaber forbindelse til Beyoncé,­ tænker jeg, for på scenen er hun Sasha Fierce. Jeg mener, jeg forstår fuldstændig den logik, for jeg er på samme måde, når jeg er på scenen,« forklarer Steel.

Sasha Fierce er, som alle i den såkaldte Beyhive ved, et kunsterisk alter ego brugt af Beyoncé, der repræsenterer hendes mørke side. Og Beyhive er, hvad hendes loyale fans og følgere bliver kaldt.

På billboard.com bliver der henvist til en udtalelse fra Columbia Records, hvor selskabet beklager, at »en lille del« af det europæiske tryk af »Lemonade« er blevet mixet med Zex. Selskabet understreger, at hverken Queen Bey eller de fire canadiere »var klar over eller ansvarlig for fejltrykkene«.

Selskabet tilføjer, at købere af fusionsværket kan få refunderet købet og blive tilbudt den ægte vare.