Hovedstadsborgmestre til kamp mod Kattegat-bro

15 kommuner i hovedstadsområdet giver nu den jyske trafikmafia kamp til stregen. "Glem alt om en Kattegat-bro," lyder budskabet til transportministeren.

Den jyske trafikmafia har fået en modstander. Udfordreren er en sammenslutning af 15 kommuner i hovedstadsområdet, som nu går til verbal modstand mod en Kattegatbro, flere jyske motorveje og nye broer over de jyske fjorde.

»Det er på tide at glemme al snak om en Kattegat-bro. Det er i hovedstadsområdet, de helt store trafikale problemer findes. Og de vil blive utåleligt forværret, hvis ikke der kommer gang i de nødvendige investeringer i infrastrukturen,« siger formanden for de 15 københavnske omegnskommuner, Rødovres borgmester Erik Nielsen.

De 15 kommuner peger i stedet i en henvendelse til transportminister Flemming Hansen (K) og regeringens infrastrukturkommission på tre lokale trafikanlæg, der kan løse op for hovedstadens trafikpropper.

Det er en ny Ring 5 forbindelse mellem Køge Bugt Motorvejen og Helsingør Motorvejen, der skal gå fra Hørsholm-Kokkedal området i nord via Ballerup og Ishøj til Køge Bugt Motorvejen i syd. En letbane langs Motorring 3 på strækningen Lyngby-Glostrup-Ishøj-Brøndby-Avedøre-Amager. Samt en østgående ringvej i København fra Lyngbymotorvejen til Amagermotorvejen via en havnetunnel.

Den jyske trafikmafia har i årevis haft held til at få tiltrukket over halvdelen af statens investeringer i nye motorveje. Det skyldes både et professionelt lobbyarbejde og den kendsgerning, at de sjællandske beslutningstagere og meningsdannere har skændtes, så det bragede, så de ikke i fællesskab er nået frem til konkrete løsningsforslag.

Men nu er der i al fald enighed blandt borgmestrene i Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.