Hovedstaden søger nye brobyggere efter Pihl-konkurs

Københavns Kommune har fået juridisk rygdækning til at hæve kontrakten med entreprenøren Pihl & Søn, der gik konkurs i august. Kommunen kan nu finde en ny entreprenør.

Københavns Kommune er ikke længere bundet af kontrakterne på Inderhavnsbroen og de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, efter Pihl & Søns konkurs 26. august. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Kommune er ikke længere bundet af kontrakterne på Inderhavnsbroen og de to kanalbroer, Trangravsbroen og Proviantbroen, efter Pihl & Søns konkurs 26. august. Det oplyser kommunen tirsdag i en skriftlig meddelelse.

I stedet går Københavns Kommune videre med færdiggørelsen af projekterne ved at forhandle med andre entreprenører uden forudgående udbud. Det vil gøre processen kortere og mere fleksibel end en traditionel offentlig udbudsproces.

»Vi har brugt tiden efter Pihls konkurs til at afdække vores muligheder for at komme videre med broprojekterne på en ordentlig måde,« siger Jens Chr. Zøfting-Larsen, chef for kommunens Center for Anlæg.

I den kommende tid vil Københavns Kommune undersøge markedet for virksomheder, der kan færdiggøre broerne. Når der er valgt ny entreprenør og skrevet kontrakt, kan arbejdet på broerne genoptages.

Det er endnu ikke afklaret, hvor lang tid processen kommer til at tage. Københavns Kommune forventer dog at kunne gå i gang med færdiggørelsen af kanalbroerne inden udgangen af 2013, da stålet til de to broer er færdigproduceret og klar til montering.

Målet er, at kanalbroerne bliver færdige, inden sejlsæsonen næste år begynder, så det udførte arbejde og installationer taber mindst mulig værdi, ligesom arbejdet med at montere stålet bliver til mindst mulig gene for sejlerne.

Ifølge Københavns Kommune er der noget længere igen for Inderhavnsbroen, og på grund af »mange ubekendte« faktorer gætter kommunen på, at broen først står færdig omkring årsskiftet 2014-2015.

Pihl & Søns konkurs og den deraf følgende forsinkelse gør broerne dyrere, fordi der kommer større omkostninger til for eksempel projektstyring og rådgivning samt en forlænget byggeperiode. Københavns Kommune har ikke forudbetalt Pihl inden konkursen, men det er endnu for tidligt at sige noget om, hvor meget dyrere broerne bliver.