Hov, hvorfor kom Joanna aldrig på forsiden?

Briterne undrer sig.

Storbritanniens niende guldmedalje. Fold sammen
Læs mere
Foto: JAVIER ETXEZARRETA

De var usårlige, de britiske kvinder.

Katie Archibald, Laura Trott, Elinor Barker, Joanna Rowsell-Shand cyklede 4.000 meter tre gange ved legene i Rio de Janeiro, og hver gang blev det til verdensrekord.

Med til historien hører, at én af de fire ryttere, 27-årige Joanna Rowsell Shand, lider af sygdommen alopecia. Det dækker over, at immunsystemet angriber hårsækkene, så håret begynder at falde af - ofte i klumper på størrelse med en enkrone.

På podiet, med guldmedaljerne om halsen og Union Jack bag dem, blev fire kvinder til to på forsiden af den britiske tabloidavis Daily Mail.

Væk var blandt andre den populære Joanna Rowsell Shand på venstreflanken, til stor forargelse for talrige brugere på sociale medier som Facebook og Twitter.

Heller ikke i billedteksten på forsiden af Daily Mail, der har et oplag på 1,5 mio., nævnes Joanna Rowsell Shand. Derimod står der: »Vindere med et smil. Laura Trott, højre, og holdkammerat Elinor Barker fejrer GB's niende guldmedalje«.

Flere brugere spørger Daily Mail, hvorfor fire kvinder bliver til to på forsiden, og om avisen har noget imod skaldede kvinder. Henvendelserne har ikke fået avisen til tasterne, og det manglende svar har fået satire-avisen Rochdale Herald på banen.

Her citerer man en fiktiv redaktør for at sige:

»Tja, giver det ikke sig selv? De fleste af vores læsere læser vores avis over morgenmaden. Og vi kan ikke have en skaldet kvinde, uanset hvor stærkt et eksempel hun er, på forsiden af Daily Mail, mens folk spiser«.

Rochdale Herald er en britisk pendant til danske Rokokoposten og amerikanske The Onion, der hopper på aktuelle dagsordener og citerer unavngivne kilder, ofte redaktører fra britiske tabloidaviser.

Historien fra Rochdale Herald har - bevidst eller ubevidst - været med til at øge kritikken af Daily Mails beskæring.