Hold vejret, København: »Københavnere dør ikke i trafikulykker, men af luftforurening«

Luftforureningen i København forkorter hvert år op til 500 københavneres liv, og billetsalget til rockbandet Guns N' Roses er netop startet. Weekenden byder igen, igen på et væld af julemarkeder, og så inviterer Det Ovale Rum til lydvandring. Velkommen til Københavnerposten.

Luftforureningen i København forkorter hvert år op til 500 københavneres liv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hej!

Du sidder nu med Berlingskes Københavnerposten på skærmen.

Her leverer vi hver fredag et overblik over den forgangne nyhedsuge i København og et kig frem mod den forestående weekends tilbud.

I dag skal det handle om lydvandring, Myren, Syveren og PK22, men vi starter med den københavnske luftforurening, der risikerer at forkorte byboeres liv med i gennemsnit 10 år.

En håndfuld steder i København er der som en del af Københavns Kommunes by-laboratorium blevet sat nye sensorer op af firmaet Leapcraft, som måler byens luftforurening.

Sensorerne har nu hængt bag Rådhuset, ved Dantes Plads, Vesterbrogade, H.C. Andersens Boulevard og Ny Kongensgade i tre måneder, og selv om det endnu er for tidligt at konkludere noget endegyldigt, tegner der sig et billede af den københavnske luftforurening.

Berlingske har fået resultatet af de første målinger og bedt seniorrådgiver i luftkvalitet, Kåre Press-Kristensen, fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd om at kommentere på de foreløbige tal.

Foto: Københavns Kommune.

Mens størstedelen af lokaliteterne muligvis holder sig inden for EU's grænseværdi for luftforurening, 40 mikrogram pr. kubikmeter på årsbasis, overskrider måleren bag Rådhuset på nuværende tidspunkt det tilladte.

»Den spændende kurve er den øverste, som klokkeklart ligger over de 40. Spørgsmålet er så, om det er en målefejl eller et lille lokalt problem, man kan løse her og nu. Hvis det ikke er tilfældet, kommer lokaliteten ikke i nærheden af at leve op til luftkvalitetsdirektivet, og det skal der handles akut på,« siger Kåre Press-Kristensen.

Problemstillingen med den københavnske luft er imidlertid mere kompliceret end som så.

For mens borgere normalt kan regne med, at overholdte grænseværdier – eksempelvis i fødevarer, jord og drikkevand – er ensbetydende med, at man sjældent bliver syg eller dør af at indtage eller opholde sig ved det, er situationen en anden med luft, forklarer Kåre Press-Kristensen.

»Grænseværdier for luft er ikke toksikologisk baseret, men baseret på politiske kompromisser. Det vil sige, at selv om man opfylder grænseværdierne, så er der ingen beskyttelse af folkesundheden, og der vil stadig være en markant overdødelighed og oversygelighed. Luftforurening er den suverænt største miljøbetingede dødsårsag, vi har i København,« siger Kåre Press-Kristensen og nævner hjertekarsygdomme, blodpropper, kræft og luftvejslidelser som astma, bronkitis og rygerlunger hos ikke-rygere som luftforureningens sundhedseffekter.

Hvor mange københavnere dør, fordi de lever, færdes og trækker vejret i København hver dag?

»Københavnere dør ikke i trafikulykker, men af luftforurening. Byen har et sted mellem 300-500 for tidlige dødsfald om året som følge af luftforurening fra trafikken, og til sammenligning er det færre end ti københavnere, som bliver dræbt i trafikulykker. Der er tale om en helt anden størrelsesorden.«

Ifølge Kåre Press-Kristensen svarer et for tidligt dødsfald til, at en person i gennemsnit dør 10,4 år tidligere, end vedkommende ellers ville dø.

»Men det er ikke bare et spørgsmål om at miste 10 år, for luftforureningen vil også påvirke ens raske leveår. Dem mister man endnu flere af, fordi man typisk bliver syg af forureningen, før man dør af den,« siger han.

Det lyder næsten uansvarligt at lade sine børn vokse op herinde?

»Nej, der skal man slå koldt vand i blodet, og jeg bor selv i København med tre børn. Københavnere skal i stedet sørge for at opholde sig så lidt tid som overhovedet muligt langs de mest trafikerede veje og ikke åbne vinduer i myldretiden. På den måde inhalerer man ikke den forurenede luft i længere tid end højst nødvendigt.«

Hvis man dagligt cykler på Vesterbrogade til og fra arbejde, bør man så stoppe eller finde en anden rute til arbejde?

»Nej, for selv om man inhalerer meget luft, når man motionerer, så er den motionsrelaterede sundhedsgevinst større end den negative effekt, man pådrager sig selv ved at inhalere luftforurening. Når det er sagt, er det fuldstændig rigtigt, at man inhalerer mindre forurening ved at cykle langs mindre trafikerede veje, så det vil jeg bestemt anbefale, hvis det er muligt.«

Det råd bakker teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) op om, men han håber også at kunne ændre på mængden af luftforurening i fremtiden:

»Med de nye sensorer vil vi kunne give københavnerne langt bedre oplysninger om, hvordan det står til med luftforurening i de forskellige bydele. Dermed kan københavnerne tage forbehold, hvis det står særligt slemt til i deres kvarter. Samtidig kan vi på rådhuset tage informationerne med i planerne, når vi indretter byen, og forsøge at skrue ned for trafikken de steder, hvor luftforureningen er størst, og forhåbentlig være med til at redde nogle af de omkring 500 københavnere, som hvert år dør for tidligt som følge af luftforurening i København«.

 

Du skal også vide, at:

 

 

Brug weekenden på:

Lad weekenden stå i smagsløgenes tegn og smag på noget af alt det nye, København har at byde på. AOK har samlet syv af de bedste, og der er noget for enhver smag. Spis eksempelvis på den tidligere ejer af Grøften i Tivoli, Poul Eriksens, nye frokostrestaurant, Esplanaden.

Du kan også:

God weekend!