Hjemløse Jan dukkede ikke op: Så lavede SuperBrugsen dette opslag

»Hus Forbi-Jan. Mange har spurgt til ham«.

Supermarkeder har for alvor fået øjnene op for sociale medier.

I sidste uge skrev Berlingske historien om en ekspedient i en Rema 1000-butik i Aarhus, der brugte Facebook til at fortælle om en kunde, som overfusede en ekspedient. Resultat: Tusindvis af delinger, kommentar og likes.

Siden har SuperBrugsen på Halmtorvet i København overtaget rampelyset med en noget usædvanlig meddelelse.

På få timer gik dette opslag Danmark rundt:

En bruger kender tilsyneladende Jan og skriver til SuperBrugsen, at den hjemløse mand har sukkersyge og derfor ikke spiser søde sager, drikker alkohol eller spiser frugt.

Brugeren gør desuden opmærksom på, at Jan er glad for danskvand med citrus, nødder og cigaretter, og runder af på følgende måde: »For øvrigt skal man nok også passe på, at han ikke dør af et hjertestop af al den opmærksomhed...«

Sidstnævnte falder ikke i helt god jord og kaldes bl.a. en dum bemærkning. Som en kvinde skriver: »Gør det noget, at man har lidt næstekærlighed?«.

SuperBrugsen svarer også:

Langt størstedelen bruger dog krudtet på at rose supermarkedet på Halmtorvet, der på to dage har fået 3.600 reaktioner, 95 kommentarer og 551 delinger. Og det er foruden al aktiviteten fra netmediernes efterfølgende historier om sagen.

Flere brugere skriver, at der findes mange skønne Hus Forbi-sælgere i landet, der også fortjener at få opmærksomhed og ikke mindst få solgt nogle aviser.

»Støt dem, I kommer forbi, så det ikke kun er denne ene, der får al opmærksomheden i medierne,« lyder en af opfordringerne.