Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Danmarks jetset får firmaer til at pynte på deres Google-omdømme. Det sker typisk ved, at man opretter forskellige hjemmesider med positiv omtale, der så ’skubber’ den dårlige omtale tilbage på Google-søgningens sider. Det er alt fra semi-kendte rappere med uheldige byture til tidligere direktører i konkursramte firmaer, der henvender sig. Det forklarer Paw Hellegaard, konsulent i firmaet dotSEO, som tilbyder hjælp med folks online-omdømme. Der er dog grænser for, hvor meget snavs man kan fjerne:
»Ringede Rigmor Zobel til mig, ville jeg nok bare trække på smilebåndet,« siger Paw Hellegaard.
Virksomhederne, Urban har talt med, melder samstemmigt om en eksplosiv vækst i efterspørgslen på deres service. Således også hos firmaet ATAK, der har oplevet en tidobling i antallet af henvendelser alene i 2011.
95 procent har til gengæld ringet forgæves, forklarer administrerende direktør i ATAK, William Atak.
»Det kræver mere tid og penge, end folk tror,« siger han.
Det koster fra 10.000 kr.
Han oplyser, at en opgave kan koste fra 10.000 kroner helt op til flere hundrede tusinde kroner.
Men er det så ikke nemmere at henvende sig direkte til det sted, hvor den dårlige omtale kommer fra? Det kommer an på, hvor den står. Man kan nemlig godt eksempelvis overbevise en blogger om at slette dårlig omtale, mens det er noget andet med de etablerede medier.
Hos ekstrabladet.dk, som typisk har mange historier om kriminelle og kendisser, understreger Geir Terje Ruud, ledende redaktør, at man ikke sletter artikler, når folk er utilfredse.
»Vi klipper jo heller ikke ting ud i gamle aviser,« siger han.
I stedet kommer han med en opfordring:
»Folk burde måske tænke sig bedre om, inden de bliver kriminelle eller melder sig til Robinson,« mener han.