»Hizb ut-Tahrir har haft det som en fisk i vandet efter 11. september«

For første gang står en dansk afhopper fra Hizb ut-Tahrir frem og advarer mod organisationen. Muhammad Hee fortæller om en sektlignende organisation, der målrettet rekrutterer rodløse, unge muslimer.

33-årige Muhammed Hee er det første medlem, der har forladt den yderligtgående muslimske organsation Hizb ut-Tahrir, som står frem i offentligheden og advarer mod organisationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Birch
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På Hizb ut-Tahrirs hjemmeside khilafah.dk kan man stadig finde en grynet videooptagelse fra en demonstration på Axeltorv i København tilbage i oktober 2002. Klippet viser bl.a. en velklædt ung mand i lysegråt jakkesæt og hvid sweater, der stående på en ladvogn tordner løs mod USAs George W. Bush, Israels Ariel Sharon, samt den hykleriske danske stat og dens skindemokrati, der dengang tillod sig at hive Hizb ut-Tahrirs talsmand Fadi Abdullatif i retten, efter at han på en løbeseddel havde opfordret til drab på jøder.

Den unge mand på ladvognen hedder Muhammad Hee, og han var på det tidspunkt et højtplaceret medlem af den islamistiske organisation. En mand med en stærk tro på, at hans kald i verden var at arbejde for genindførelsen af det muslimske kalifat og udbrede Hizb ut-Tahrirs tankesæt til hele den muslimske, verdensomspændende umma.

I april 2008, mere end fem år senere, har piben fået en anden lyd. Muhammad Hee har vendt Hizb ut-Tahrir ryggen og stod i går som den første danske afhopper fra organisationen frem med sin historie.

Muhammad Hee er bekymret over Hizb ut-Tahrirs succes med at appellere til unge, rodløse muslimer, og han advarer om, at organisationen kan bane vej for en øget radikalisering, hvis ikke den mødes med kvalificeret modstand fra den moderate majoritet blandt de danske muslimer.

»Heldigvis udgør Hizb ut-Tahrir en meget lille skare - maksimalt 100 medlemmer - blandt de danske muslimer. Men man må ikke undervurdere, at især de unge muslimer er sårbare og påvirket af de ting, som de ser på internettet og arabiske nyhedsmedier om f.eks. Irakkrigen. De kan blive forvirret og modtagelige over for Hizb ut-Tahrirs firkantede og dogmatiske verdensbillede, og det kan forøge radikaliseringen. Oftest får Hizb ut-Tahrir mere taletid, end de burde, fordi de er nyhedsskabende og bombastiske. Den overeksponering kan kun imødegås af, at muslimer, der som jeg selv gerne vil sameksistens og integration, taler dem imod og piller deres modsætninger og verdensbilleder fra hinanden. Det er vigtigt, at den store majoritet af danske muslimer, som ønsker at være en del af Danmark, giver dem kvalificeret modspil,« siger Muhammad Hee.

For kærligheden
Han er 33 år, født og opvokset i Valby som pæredanske Leon Hee i en barndom præget af dansk middelklasse, folkeskole og fodboldklubber. I 1992 forelskede han sig i en muslimsk pige, der senere blev hans kone og mor til parrets tre børn. For at de kunne blive gift og leve sammen, konverterede Leon i 1993 til islam og tog navnet Muhammad. I en moske på Gasværksvej på Vesterbro mødte han en tyrkisk muslim, der inviterede ham til middag med sine venner. De var medlemmer af Hizb ut-Tahrir, og allerede ved den første middag begyndte rekrutteringen af Muhammad.

»Man sidder over en meget uskyldig middag med mad og drikke, og så kommer talen hurtigt ind på Hizb ut-Tahrirs udlægning af islam. Det er en sammenblanding af politik og religion. De tager religionen, som fylder meget hos nogle muslimer, og bruger den til at legitimere deres politiske agenda om at oprette en islamisk superstat i kalifatet og indføre shariaen i sin helhed. Og alle, der ikke er med på Hizb ut-Tahrirs tankegang, er syndige. Det skaber gehør hos nogle, som ikke kender islam godt nok og ikke kender andre udlægninger af islam,« siger Muhammad Hee.

Den største forpligtelse
Krigene i Irak og Afghanistan bliver flittigt brugt som skyts, når Hizb ut-Tahrir skal hverve nye medlemmer, forklarer han:

»Hizb ut-Tahrir har haft det som en fisk i vandet efter 11. september, fordi de via deres diskurs om Vesten, demokratierne og imperialismen kan gå ud og sige, at Bush har erklæret et korstog mod den irakiske befolkning og mod muslimerne. Den slags firkantede modsætninger mellem os og dem brugte de også, da jeg blev hvervet,« siger Muhammad Hee.

Han fattede dengang interesse for Hizb ut-Tahrirs pakke og verdensbillede, der finder svar i koranen på alt lige fra ægteskab og privatøkonomi til storpolitik og konflikten i Mellemøsten. Han blev optaget i en studiekreds, ledet af et etableret medlem af Hizb ut-Tahrir, der førte Muhammad Hee og en gruppe andre rekrutter gennem koranen og organisationens skrifter, indtil de kunne dem i søvne. Muhammad Hee blev overbevist om, at demokratiet var falsk, Vesten var falsk og at det eneste rigtige var den muslimske stat, kalifatet, som Hizb ut-Tahrir arbejder for. Han blev godkendt til optagelse ved en indvielsesceremoni, og Muhammed fik af vide, at der var tale om den største forpligtelse, som muslimer kan påtage sig – at få islam tilbage i staten, samfundet og livet.

Muhammad Hee levede op til løftet i en sådan grad, at han blev et fremtrædende medlem af partiet og bl.a. blev udvalgt til at tale til demonstrationen på Axeltorv i 2002. Han arbejdede flittigt for at rekruttere andre unge og lede dem gennem studiekredse og ind i organisationen. I dag har han svært ved at forstå, hvordan han kunne sluge det firkantede verdensbillede råt uden at stille kritiske spørgsmål. Men en forklaring kan være de sektlignede metoder, Hizb ut-Tahrir benytter sig af, og som Muhammad Hee beskriver som hjernevask:

»Det er helt klart sekt-lignede tilstande. Det kan jeg særligt se, efter at jeg er kommet ud af det og på afstand, og efter at jeg har undersøgt, hvordan andre sekter fungerer. Der er mange lighedstegn.«

Forbud vil gavne dem
De sektlignede træk viste sig også i 2004, da Muhammad Hee forsøgte at forlade Hizb ut-Tahrir. Via sine HF- og universitetsstudier havde han mødt veluddannede muslimer, som argumenterede imod Hizb ut-Tahrir verdenssyn og langsomt begyndte Muhammad Hee at blive mere skeptisk. Men Hizb ut-Tahrir lagde et voldsomt pres på ham, da han forsøgte at bryde ud, akkurat som det kendes fra flere sekter.

I 2004 brød han endeligt med bevægelsen, og efter fire års tænkepause og tavshed af hensyn til sin kone og børn, har han nu valgt at stå frem. Det gør han for at opfordre til verbal kamp mod Hizb ut-Tahrir og i håb om at andre afhoppere vil følge efter og stå frem med kritik. Men modsat et flertal af de politiske partier på Christiansborg er Muhammad Hee ikke tilhænger af et forbud mod Hizb ut-Tahrir.

Dels har han aldrig hørt medlemmer af organisationen opfordre til brug af vold. Og netop brug af vold er centralt, hvis en forening skal kunne forbydes i henhold til Grundloven. Dels mener han, at et forbud vil gavne Hizb ut-Tahrir.

»Et forbud vil være et martyrium for dem. De vil bruge det til at bakke op om deres påstande om, at det er hyklerisk, når vi i Danmark taler om ytringsfrihed og forsamlingsfrihed, men samtidig vil forbyde de organisationer, som siger demokratiet imod. Det vil i den grad være vand på deres mølle, og det mener jeg slet ikke vi skal give dem. Vi skal i stedet sige dem imod og gør det klart, at det danske samfund bygger på nogle værdier, hvor der er plads til forskellighed. Også til Hizb ut-Tahrir og nazisterne, så længe de ikke virker på vold. De skal have lov at agitere åbent, men det er vigtigt at de får modstand i det åbne rum,« siger Muhammad Hee, der som den første har taget handsken op.