Her får pressede gymnasieelever gratis hjælp: »Der er en indbygget skævhed i en så selvstændig opgave som SRPen«

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning tilbyder lige nu gratis hjælp til de elever, som i morgen skal aflevere den frygtede SRP-opgave. Og nej, det er ikke uselvstændigt at bede om hjælpen, mener Jens Philip Yazdani, formand for organisationen.

I morgen skal landets gymnasieelever aflevere den frygtede SRP-opgave. I disse timer kan pressede elever få gratis hjælp hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning. Arkivfoto fra Rysensteen Gymnasium på Vesterbro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Det er 11. time for de mange tusinde danske gymnasielever, som onsdag skal aflevere SRP-opgave.

Det såkaldte studieretningsprojekt er den sidste og største af gymnasietidens skriftlige opgaver. Opgavens karakter tæller dobbelt på eksamensbeviset, og mange unge oplever presset som voldsomt – nogle vælger endda at betale sig til hjælp.

Men lige nu er hjælpen helt og aldeles gratis hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning i Københavns Nordvestkvarter. I organisationens lokaler sidder formand, Jens Philip Yazdani, sammen med bl.a. en håndfuld frivillige 4. g’ere klar til at læse, sparre og udfordre gymnasieelevernes foreløbige arbejde.

»Det meste af opgaven skulle gerne være færdig nu. Men det er ikke alle, som er lige langt i processen, og dem kan vi måske hjælpe med et lille spark til at komme ud af skriveblokade,« siger Jens Philip Yazdani.

En af dem, som får hjælp i skrivende stund, er en kvindelige gymnasieelev, som bor langt fra sine forældre og ikke har mulighed for at trække på deres støtte. Derudover har støtten en social dimension.

»Der er en indbygget skævhed i en så selvstændig opgave som SRPen,« siger formanden og fortsætter:

»Hvis du har en mor eller far, som er akademiker, er det klart, at de kan tilbyde en helt anden sparring, end hvis dine forældre ikke har gået i gymnasiet eller har svært ved det danske sprog. Og der er det vigtigt, at vi kan give folk et mere fair udgangspunkt for, at alle kan lave den bedst mulige opgave.«

Har der også været livstrætte teenagere forbi, som har smidt ufærdigt arbejde på bordet foran jer?

»Dog ikke. Det kan være, det kommer - jeg tror i hvert fald, at mange har det sådan,« siger Jens Philip Yazdani.

Der er indført vejledning på skolerne i forbindelse med SRP-opgaven, så hvorfor er det egentlig nødvendigt med denne her ekstra hjælp?

»Det er rigtigt, at skolerne gør meget i dag for at sikre, at der er en god proces undervejs. Men meget af vejledningen ligger før og efter skriveprocessen, og man har måske et kvarter med sin vejleder undervejs. Vi mener, at der kan komme meget godt ud af mere hjælp og udfordring undervejs,« siger formanden.

Opgaven handler i høj grad om, at eleverne skal vise selvstændighed, så burde eleverne ikke klare sig selv?

»Jo, og det skal de også. Vi sidder heller ikke og skriver nogens opgave for dem. Men en del af det at lave en selvstændig opgave er, at man tør blive udfordret på det, man har skrevet. At man har mod få at få nye vinkler på sit eget arbejde. Selvstændighed er ikke bare, at man laver alting selv,« siger Jens Philip Yazdani.

»Vi kan altså også mærke, at folk er selvstændige. De kommer med emner, som de selv har valgt og går op i, og det skaber en kæmpe motivation for at lave en god opgave,« tilføjer han.