Her er udgangspunktet for regeringens grønne plan for de store byer: Så få elbiler er der på vejene

Regeringen lancerer i dag en ny grøn plan, der blandt andet åbner for færre biler med udstødning i større byer.

Regeringen lancerer onsdag ny grøn plan med titlen »Tættere på – grønne byer og en hovedstad i udvikling«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et grønt udspil fra regeringen, der blandt andet åbner for færre biler med udstødning i København og andre større byer, præsenteres i dag.

Regeringen holder pressemøde kl. 11.30, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) og miljøministeren, indenrigs- og boligministeren samt kultur- og kirkeministeren vil præsentere udspillet »Tættere på – grønne byer og en hovedstad i udvikling«.

En del af udspillet, som Berlingske og Politiken har beskrevet, handler om, at udvalgte større kommuner, herunder København og Frederiksberg, skal have lov til at indføre nulemissionszoner, hvor kun elbiler og andre biler uden udstødning kan få lov at køre ind. Samtidig lægger regeringen op til at skærpe kravene til de eksisterende miljøzoner, så der kommer begrænsning på dieselpersonbilers muligheder for at køre ind i disse zoner.

Forenede Danske Motorejere (FDM) har kritiseret regeringens plan for at tilgodese eliten og byboere med elbiler og glemme »almindelige« mennesker, herunder dieselbilejere med job i byerne.

Men hvordan går det med den grønne omstilling på vejene? Berlingske har indsamlet tal, der viser, hvor mange elbiler der er på vejene, og hvordan mange nye elbiler der bliver solgt.

Blot 1,39 procent af den danske personbilpark er elbiler, men Region Hovedstaden er noget foran, som det kan ses i tabellen nedenfor.

Ser man på de nyregistrerede biler, er der en del flere elbiler iblandt. Syv procent af de nye indregistrerede personbiler er elbiler, viser tal fra De Danske Bilimportører for perioden januar til april 2021.

Over tid er der ikke overraskende solgt flere elbiler. Særligt i december 2020, hvor der var usikkerhed om den fortsatte registreringsafgiftsfritagelse for billigere elbiler, var salget højt.