Her er spørgsmålene, der skal vurdere dit barns trivsel

Fra skoleåret 2015/2016 er det obligatorisk for alle folkeskoler at gennemføre en national trivselsmåling. Her er de spørgsmål, eleverne vil blive stillet.

Arkivfoto af skoleklasse fra Christinelystskolen i Lemvig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ole Mortensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Ekspertgruppen om elevernes trivsel i folkeskolen« har i dag offentliggjort sin anden og endelige rapport med anbefalinger til den nationale trivselsmåling, som skal være obligatorisk for alle folkeskoler at gennemføre fra skoleåret 2015/2016.

Trivselsmålingen, der er en del af den nye folkeskolereform, skal styrke skolernes arbejde med elevernes arbejdsmiljø.

Ekspertgruppen har nu udsendt sine anbefalinger til spørgsmål, som alle landets folkeskoleelever fra 0.-9. klasse skal svare for at kortlægge trivslen i folkeskolerne. Spørgsmålene besvares med fem muligheder: Meget tit, tit, en gang i mellem, sjældent og aldrig. Eller helt enig, enig, hverken enig eller uenig, uenig og helt uenig.

Der er mulighed for at få læst spørgsmål og svar op for elever i de mindste elever og svage læsere.

Her er spørgsmålene:

Er du glad for din skole?

Er du glad for din klasse?

Hvad synes dine lærere om dine fremskridt i skolen?

Hjælper dine lærere dig med at lære på måder, som virker godt?

Lykkes det for dig at lære dét, du gerne vil, i skolen?

Føler du dig ensom?

Jeg føler, at jeg hører til på min skole.

Jeg kan godt lide pauserne i skolen.

Hvor tit har du ondt i maven?

Hvor tit har du ondt i hovedet?

Hvor tit kan du finde en løsning på problemer, bare du prøver hårdt nok?

Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for?

Kan du koncentrere dig i timerne?

Jeg klarer mig godt fagligt i skolen.

Jeg gør gode fremskridt i skolen.

Jeg prøver at forstå mine venner, når de er triste eller sure.

Jeg er god til at arbejde sammen med andre.

Jeg tør godt sige min mening, når jeg synes, at noget er uretfærdigt.

Undervisningen giver mig lyst til at lære mere.

De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme.

Andre elever accepterer mig, som jeg er.

Lærerne er gode til at støtte mig og hjælpe mig i skolen, når jeg har brug for det.

Er du blevet mobbet i dette skoleår?

Har du selv mobbet nogen i dette skoleår?

Når du går i skole, er du så bange for at blive til grin?

Hvor ofte føler du dig tryg i skolen?

Er du og dine klassekammerater med til at bestemme, hvad I skal arbejde med i klassen?

Lærerne sørger for, at elevernes ideer bliver brugt i undervisningen.

Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen, kan jeg hurtigt gøre noget, så jeg kan koncentrere mig.

Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt få skabt ro.

Er undervisningen kedelig?

Er undervisningen spændende?

Hvis jeg keder mig i undervisningen, kan jeg gøre noget for, at det bliver spændende at lære igen.

Hvis noget er svært for mig i undervisningen, kan jeg gøre noget for at komme godt videre.

Møder dine lærere præcist til undervisningen?

Er det let at høre, hvad læreren siger i timerne?

Er det let at høre, hvad de andre elever siger i timerne?

Jeg synes godt om udeområderne på min skole.

Jeg synes godt om undervisningslokalerne på skolen.

Jeg synes, toiletterne på skolen er pæne og rene.