Her er de nye regler: Fartgrænsen i byer skal ned

Det bliver nu nemmere for kommunerne at sænke fartgrænsen til 40 kilometer i timen i byområder. Se kortet over over de planlagte hastighedsnedsættelser.

Der kommer nye regler for fartgrænser i byområder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være lettere for kommunerne at sætte fartgrænsen i byer ned. Sådan lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen. Han vil ændre reglerne, så kommunerne ikke længere skal dokumentere, at der er en væsentlig sammenhæng mellem fart og ulykker, før de kan få tilladelse af politiet til at sænke farten på veje i byerne til 40 kilometer i timen.

Tiltaget skal gøre det mere sikkert for fodgængere og cyklister at færdes i trafikken.

En af de kommuner, der er glade for tiltaget, er Københavns Kommune, der hurtigst mulig vil gøre brug af regelændringen.

»Jeg er vældigt begejstret over udsigten til at kunne sænke hastigheden på vejene i København. Det træk skal regeringen bestemt have ros for, for det er et konkret værktøj, der vil have en afgørende effekt for særligt de bløde trafikanter,« siger Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, i en pressemeddelelse.

Tryk på zoom-funktionen øverst til højre for større kort.

Oversigt over hastighedszoner i Københavns Kommune. Kortet stammer fra 2015, men er stadig gældende, fordi kommunen ikke har fået de nødvendige tilladelser til at sænke fartgrænsen i de ønske områder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kilde: Københavns Kommune.

København har i forvejen hastighedszoner med 40 kilometer i timen på blandt andet Østerbro, i Indre By, på Amager og i Valby. Morten Kabell forventer nu, at mange af de planlagte zoner, som kommunen hidtil ikke har kunnet få tilladelse til, snart kan blive til virkelighed.

Det nye tiltag hilses velkomment af Rådet for Sikker Trafik.

»Hastighed er den største synder i trafikken. Hastighed er skyld i flest tilskadekomne og dræbte og dermed mest sorg i de danske familier,« siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik, til Ritzau.

Forenede Danske Motorejere, FDM, bakker også op om forslaget og peger på, at det for eksempel ved skoler kan være en god idé at sætte hastigheden ned. Dog er de også bekymrede for, om nogle kommuner vil sænke farten i stedet for at se på andre løsninger som at lave bump på vejen og cykelstier.

»Visse kommuner såsom København kan bruge det til at sætte hastigheden ned i hele bydele eller hele kommunen. Det vil være forkert, mener vi,« siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM, til Ritzau.

»Når man sætter hastigheden ned, hvor der ikke er behov for det, så bliver der mindre fremkommelighed.«