Helikoptermotorer for millioner bryder sammen

Der er ikke plads til flere tilfælde af dårligt vedligehold, hvis både troppetransport i Afghanistan og redning i Danmark skal gennemføres. DF og V foreslår kampfly til Afghanistan i stedet for helikoptere.

Besætningerne på flyvevåbnets store EH-101 Merlin helikoptere fra Agusta Westland øver sig i disse dage i lavtflyvning i Jylland som træning til troppetransport. Her ses billeder fra en træningsflyvning i 100 m. højde over Jylland. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver med det yderste af neglene, hvis både Flyvevåbnets redningshelikoptere og udsendelse af helikoptere til troppetransport i Afghanistan skal gennemføres næste år.

Sådan er situationen for Flyvevåbnet, fremgår det af en status for Flyvevåbnets helikoptere af typen EH101, som har været ramt af tekniske problemer i flere år. På et samråd for nylig fortalte forsvarsminister Nicolai Wammen (S) Folketingets forsvarsudvalg, at Flyvevåbnet kun vil have 36 motorer til helikoptere klar næste år, når Danmark efter den hidtidige plan skal sende troppetransporthelikoptere til Afghanistan. De forslår til 12 helikoptere, hvoraf de otte skal reserveres til det hjemlige helikopterredningsberedskab.

Forsvarets øvrige beholdning af motorer til den store helikopter er lige nu 55, hvortil kommer yderligere op til seks nye motorer, der er bestilt hos leverandøren, Rolls Royce Turbomeca, og forventes leveret til næste år. Men Forsvarets Materieltjeneste har i flere år haft uløste problemer med revnede motorer og tilstoppede kølekanaler, ligesom materieltjenesten først i slutningen af september nåede til enighed med motorleverandøren om fordelingen af udgiften til at reparere motorerne. 19 motorer er til omfattende reparationer for revner, og af en anslået udgift på 70 millioner kroner skal danske skatteydere betale hovedparten, cirka 40 millioner kroner.

Grunden til den skæve fordeling af reparationsomkostningerne kan Forsvarets Materieltjeneste ikke for nærværende oplyse, siger materieltjenestens kommunikationsansvarlige, Flemming Diehl.

Skrabet beholdning af motorer

Men motorproblemerne slutter ikke næste år. Efter en udsendelse til Afghanistan vil de pågældende motorer – der sidder tre i hver helikopter – være så medtagne af sand og støv, at de skal til omfattende vedligeholdelse. Derfor vil antallet af motorer til rådighed for Flyvevåbnets EH101-helikoptere efter Afghanistan falde til cirka 26 – lige nok til at opretholde redningsberedskabet.

Der vil gå op til et par år derefter, inden motorbeholdningen er oppe på et niveau, så Flyvevåbnet både kan flyve med fuld kraft på redningsredskab og transporthelikoptere.

Oplysningerne om den skrabede beholdning af motorer får både Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, og Dansk Folkepartis ordfører, Marie Krarup, til at stille spørgsmål ved planen om at sende helikopterne til Afghanistan næste år. De peger begge på, at Danmark i stedet kan udsende F16-fly, som de mener er en efterspurgt kapacitet i Afghanistan.

»Vi vil hellere udsende kampfly, sådan som det oprindeligt var planlagt,« siger Marie Krarup. Troels Lund Poulsen er bange for, at redningsberedskabet i Danmark, hvor tre EH101 konstant er på beredskab, vil blive berørt, hvis Afghanistan-udsendelsen gennemføres.

»Det er jeg dybt bekymret for, og det bliver en diskussion, vi skal have, når forligskredsen skal diskutere udsendelse af transporthelikoptere til november,« siger han.

Slidt under træning

Troels Lund Poulsen mener, at Danmarks merudgift til motorreparationer er »et kæmpeproblem«, men heller ikke politikerne har fået nogen forklaring fra forsvaret. Han ser frem til en samlet drøftelse af helikopterproblemerne og den hidtil planlagte udsendelse til Afghanistan til november, hvor forsvarschef Peter Bartram også skal spørges.

Danmark købte i 2001 i alt 14 EH101-helikoptere. De otte skulle afløse de nu udfasede gamle Sikorsky S61-redningshelikoptere, mens de øvrige seks netop var tiltænkt rollen som transporthelikoptere.

I praksis udrustes de dog alle til at kunne løse begge opgaver. Som troppetransporthelikopter skal EH101 ikke mindst anvendes til indsættelse af forsvarets specialoperationsstyrker, Jægerkorpset og Frømandskorpset, som hidtil har været uden danske specialuddannede besætninger og helikoptere.

Træningen af besætninger til at flyve troppetransport foregår planmæssigt. Lige nu er et par helikoptere og besætningerne under uddannelse i USA, hvor de træner landing i såkaldt »brown-out«, hvilket vil sige landing i eksempelvis en ørken, hvor ophvirvlende sand og støv blokerer fuldstændig for udsyn.

Denne træning er i øvrigt medvirkende årsag til manglen på motorer, eftersom amerikansk ørkenstøv slider lige så meget som afghansk og udløser omfattende vedligehold. Et komplet motorvedligehold koster ti millioner kroner.