Helikopterfolk skal bo i raket-sikrede huler

Et halvt hundrede piloter og teknikere fra Flyvevåbnet er snart klar til at fungere som briternes øjne i luften over det sydlige Irak. Deres helikoptere er så sikre, som de kan blive og forsynes også med let maskingevær.

Mens den danske bataljon forlader Irak, er et halvt hundrede teknikere og besætningsmedlemmer fra Flyvevåbnet ved at indrette sig i nogle af de telte, som bataljonen efterlader tomme. Deres opgave i de næste måneder er enkel: De skal holde i hvert fald to af de fire medbragte mindre Fennec observationshelikoptere konstant flyveklar, og de skal fungere som den britiske divisions øjne i luften.

Men helikopterfolkene kan snart sove en smule mere roligt om natten end deres forgængere fra hæren. Ifølge detachementets næstkommanderende, major Finn Christensen, har de britiske værter besluttet at opbygge mure rundt om de tre sider af hver eneste seng i lejren. Oven på muren og sengen skal placeres et låg, som kan begrænse skaderne fra eventuelle fragmenter fra eksploderende raketter.

»Det siger vi ikke nej tak til. Jo mere de gør for sikkerheden, jo bedre,« siger Finn Christensen.

Fennec-detachementet har været i Irak før. For to år siden støttede de briterne, mens irakerne holdt valgkamp og gik til valg. Dengang ankom helikoptereskadrillen med kort varsel og måtte undervejs sørge for at udstyre helikopterne med beskyttelsesudstyr mod varmesøgende missiler.

Denne gang er beskyttelsesudstyret med fra start.

Desuden er helikopterne forsynet med FLIR forward looking Infrared. Det er en termisk kikkert, som kan se og optage alt, hvad der foregår på jorden, også om natten. Faktisk foretrækker besætningerne at flyve om natten, hvor helikopteren og besætningen er usynlig men selv kan se hvad der foregår.

»Vi er så sikrede, som vi kan blive, hvis ikke helikopterne skal blive for tunge,« siger Finn Christensen.

Får let maskingevær
Derudover skal en skytte fra bagsædet udstyres med et let maskingevær, som monteres i en holder, så skytten kan skyde ud ad sidedøren. Dels for at beskytte helikopteren selv, dels for at kunne støtte tropper på jorden, som måtte sidde i en i knibe, de skal hjælpes ud af.

I et hangartelt ved siden af de britiske og amerikanske helikopterafdelinger knokler helikoptergruppens alderspræsident, sergent og flyklarmelder, Benny Sørensen, 54. Han var med for to år siden,og brokker sig ikke over at være af sted igen. »Vi er jo ikke flere i eskadrillen, end at man bare tager af sted,« siger han. Det tager ham og hans kolleger en dags tid at få en helikopter flyveklar efter transporten i en russiskbygget Antonov transportmaskine, der kan rumme helikopterne, når rotorbladene er foldet sammen bagud.

Senest midt i august er helikopterne klar til at operere, og de skal blive ved indtil årets udgang.